Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smidigt stativ för runt 500-600kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nån som har tips på ett bra stativ för runt 5-600kr?
Har precis börjat fota med stativ, och har ett gammalt härke med "skruvlås" till benen och är allmänt rangligt....
Är ute efter ett smidigare där man snabbt kan ändra höjden på samt har ett snabbfäste för kameran. Dvs så att man snabbt kan variera sig och snabbt kunna koppla bort kameran för att ta en bild utan stativ.

Nån som har något tips?

Spara

Nån som har tips på ett bra stativ för runt 5-600kr?
Har precis börjat fota med stativ, och har ett gammalt härke med "skruvlås" till benen och är allmänt rangligt....
Är ute efter ett smidigare där man snabbt kan ändra höjden på samt har ett snabbfäste för kameran. Dvs så att man snabbt kan variera sig och snabbt kunna koppla bort kameran för att ta en bild utan stativ.

Nån som har något tips?

Rådet är att glömma det och spara tills du har råd med ett riktigt stativ! För de pengarna får du bara skräp som du bara blir besviken på. Spara så att du åtminstone kan lägga 1000-1500 så får du möjligtvis något som kan kallas stativ.

Kan tyvärr bara hålla med, jag vet dock att det finns några som tipsat om stativ i den prisklassen här på forumet, men det är inget jag provat själv och kan gå i god för (nån annan kommer säkert länka till det senare i tråden). I övrigt är det tyvärr som Tony säger. Du har redan ett dåligt stativ, du behöver inte två.

Jag tycker åxå att digipod-stativet är helt okej. Inte lika bra som mycket dyrarestativ, men helt okej för kamera med vidvinkel eller normalzoom. Det funkar väl "sådär" för telezoomar annat än som lite stöd med hyfsat korta slutartider och tyngdpunkten hamnar väl lite för högt för att det ska funka optimalt med monterat vertikalgrepp, men tar man det för vad det är tycker jag att det är ett bra och prisvärt stativ.

Har själv ett Dörr A2 och sålänge man kör på lite lägre brännvidder(under 100mm typ) eller inte har för stort/tungt objektiv så funkar det utmärkt. Kommer dock att byta ut det mot nåt lite rejälare i framtiden.

Kolla begagnatmarknaden, eller utförsäljningar/reor om du vill pressa priset lite men ändå få bra grejer.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto