Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

smidig manuell analog kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Finns det någon smidig manuell analog kompakt, 35mm eller halvformat som har största bl. 2.8 och längsta slutartid 1/15 eller längre??

Kör just nu med en halvformat Chaika II.. men den har bara 1/30 som längsta slutartid tyvärr.. Hur ska jag göra, finns det några alternativ?

Har kollat in Smena 35.. men den har samma exp-värde som chaikan: bl. 4 och 1/15.. :(

Ingen som vet nåt sätt att ge min Chaika längre slutartider? Typ 1/4 vore inte fel :)

Tack!

Det låg en Ricoh GR ute på annonsmarknaden för ett tag sen. Tvåtusen spänn, det är väl rimligt antar jag? Har ingen aning om vad den har för specar, men folk brukar gilla den om jag förstått saken rätt. 28/2,8 är inte så dumt heller, och liten verkar den vara.

Tillägg: Fast "manuell" är den väl knappast. Missade det:-/

Canonet GLIII(ql?) kanske? mätsökare förvisso, men bländare 1.7. Inte så katastrofdyr heller...

//Alexander

Jag har yashica lynx 14e, helt manuell och med en helt ok ljusmätare, lite större än det du frågar efter tyvärr. Annars är väl rollei 35, eller rollei 35 S rätt nära det du letar efter. Jag har en rollei 35 T som tyvärr bara har 3.5, men den är rysligt kompakt. Tyvärr bara skalfokusering. Samtliga dessa har långa slutartider.

Yashica har en mätsökarserie som heter Electro 35 gs/gsn/gt/gtn. Fina kameror med trevligt yttre. Yashicas motsvarighet till Canonet, bl 1.7. Dock lite stora i omfånget, och endast tidsautomatik.

//Alexander

Ett annat sätt kan vara att köpa en analog systemare med önskad optik.
En OM1 hittar man för mellan 1-1,5 tusen kronor med 3 objektiv. Liten smidig & kanonkvalité.

Olympus XA bör passa dina krav. Kompakt så det stänker om det - tvålkopp, liksom = skjortficksformat.

Bländarförval = tidsautomatik.
Minst i klassen, och klart bra (skitbra) lins/mätare om du hittar en. Maxtiden ligger på ca 30 sek. Begränsning: max 800 ASA. Finns ofta på loppisar, eller på Tradera för 400 spänn o uppåt.

Obs..XA, inte XA1,2 etc....XA

Bra analogkompakt!

Hej! Leica minilux 40mm/2:4. Har tagit ruskigt bra diabilder med den, Hade en Ricoh GR1s som var väldigt bra den med(gick tyvärr sönder). Olymous my2 är hyfsat bra och bra mycket billigare.

ANNONS