Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SMC Pentax-M 28mm F3.5

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Fick nyligen hem detta gamla objektiv i mycket fint skick.
Har dock ett par frågor som kanske någon kan svara på.

Undrar varför just bländaröppningen F8 är orange-markerad?
Även fokus inställningen för 3m/10ft är orange-markerad?

Vad betyder det?

Bilagor

• SMC_Pentax_M_28mm1.jpg
    SMC_Pentax_M_28mm1.jpg
    14.3 KB · Visningar: 572
Oki, men har inte alla F-lägen över F8 ännu större skärpedjup?
Eller har jag helt fått detta om bakfoten? :)

Kan även passa på att fråga över skalan mellan avståndsmarkering och bländarmarkering
22 16 8 (litet orange streck) 4 (orange markering för valt bländarvärde) 4 8 16 22

Min gissning är att detta visar mellan vilka intervall fokus ligger vid olika F lägen.

Exempel. Om fokus ligger på indikering vid 0.8m så får jag skärpa mellan 0.5-3m om jag valt bländare F22, stämmer detta?

Och vad indikerar det lilla orangea strecket bredvid 4?

Ursäkta om detta blev rörigt, kan ta en bättre bild på objektivet med denna inställning om det behövs.

Ditt exempel verkar rimligt, så du har nog förstått skalan rätt.

Det lilla orangea sträcket bredvid 4 indikerar fokuspunkten vid IR-fotografering, då den inte är densamma som för normal fotografering.

Att man markerar vissa delar med orange i övrigt är för att man lätt ska kunna hitta en inställning som ger oändlig fokus, så F8 och fokus på 3 meter ger oändlig fokus. Det är användbart vid t.ex. gatufoto, landskap etc. Vid ännu mindre bländare, t.ex. F11 så får du givetvis också oändlig fokus. Dock så kan vissa objektiv fokusera "bortom" oändligheten, så det är inte säkert att sätta oändlig fokus alltid.

Jag tycker det är mycket smidigt med de orangea markeringarna för oändligt fokus, har använt ett gammalt Takuamar 24mm F3.5 som har just F8 och 3 meter markerat. Bara att sikta och skjuta :)

Var glad över objektivet oavsett, smått fnantastisk kvalitet faktiskt. Har en äldre variant och det är verkligen topp vad gäller kvalitet.

Tack Thomas för utförligt svar!

Nu blev jag dock lite orolig...första gången jag testade gluggen lite snabbt märkte jag att det inte blev skarpt på oändligt vid F3.5 och fokus inställt på oändligt. Så började googla och hittade folk med just detta problem och även en liten guide hur man kan justera detta.

Så jag började justera och tycker nu att jag fått till fokus på oändligt så gått jag kan vid F3.5. Men, var detta kanske lite förhastat eller är den nu så som det "borde" vara?

F*n att man ska vara så snabb på att börja skruva (sönder)? :)

Var glad över objektivet oavsett, smått fnantastisk kvalitet faktiskt. Har en äldre variant och det är verkligen topp vad gäller kvalitet.

Jag är väldigt glad över den, älskar Pentax från 70-80tal! :)
Men det kan ju vara kul att veta vad de olika markeringarna betyder också.

Har svårt att tro att många av dagens objektiv fortfarande kommer hålla lika bra om 30-40år. Btw har du K varianten? Läst att den ska vara ännu vassare än M.

Och vad indikerar det lilla orangea strecket bredvid 4?

Det indikerar avståndsinställningen vid IR-foto. Troligen inte relevant om du inte tänker fota med IR-film. Jag har aldrig gjort det, men man stället in avståndet som vanligt så att det är skarpt i sökaren, sedan tittar man på avståndsskalan, och vrider in avståndet mot det oranga strecket istället. (eller om man vriver år andra hållet)

Jag är väldigt glad över den, älskar Pentax från 70-80tal! :)
Men det kan ju vara kul att veta vad de olika markeringarna betyder också.

Har svårt att tro att många av dagens objektiv fortfarande kommer hålla lika bra om 30-40år. Btw har du K varianten? Läst att den ska vara ännu vassare än M.

Nej, har en gammal Super Takumar som jag köpte i Berlin i somras, gav 29 euro.

Är det någon som vet hur ett original motljusskydd ser ut till denna lins?
Hittar bara dem som passar till Pentax som man klämmer fast (58mm) men inte till Pentax-M som utvändigt är 51mm.

Har ett motljusskydd till Pentax-M 50mm F1.7 med 49mm gänga som passar min 28mm men undrar som sagt hur ett original ser ut.

Så här ser motljussyddet till mitt 50mm ut som även passar perfekt i etuiet.

Bilagor

• ssUntitled-1.jpg
    ssUntitled-1.jpg
    191.4 KB · Visningar: 46
Jag har ett Pentax Takumar 28/3,5 (M42) Motljusskyddet till det ser ut så här. Det sitter fast med en klämring (51mm), Gissar att det är samma till M28/3,5

//Lars

Bilagor

• 28mm.jpg
    28mm.jpg
    51.6 KB · Visningar: 372
Intressant Lars, kan mycket väl vara något sådant det ska vara.
Kikade lite i en gammal katalog men där fanns bara Pentax-M 28mm F2.8 och inte F3.5, vet inte om den är nyare eller äldre.

Bilagor

• 5150313739_3be5cef4dc_o.jpg
    5150313739_3be5cef4dc_o.jpg
    218.2 KB · Visningar: 50
  • 5160459799_d4fd4f7624_o.jpg
    5160459799_d4fd4f7624_o.jpg
    182.8 KB · Visningar: 62

Strålande! Stort tack, slarvigt av mig att jag inte tänkte på att kika där innan :)

Här finns det mesta att veta om gamla Pentax prylar

http://kmp.bdimitrov.de/

M 28/3,5 fanns 1977-1985
M 28/2,8 fanns i två versionen 1977 - 1984

//Lars

Tackar ska kolla in den sidan också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar