Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SMC Pentax-FA 100mm F2.8 Macro Den äldre varianten.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hostis

Aktiv medlem
Tjena!

Någon här inne som har erfarenheter av denna och kan dela med sig hur ni upplevde den. Kända fel osv.. Den har en knapp som jag inte är bekant med också Full-Limit Focus Range.. Va används den till, och även Clamp on-off.

http://www.pentaxforums.com/forums/36-sold-items/54537-sale-sold-pentax-smc-fa-100mm-2-8-macro.html

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-100mm-F2.8-Macro-Lens.html?page=2#reviewlist

http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/short-tele/F100f2.8-Macro.html

Tack på förhand.
 
Fokus limiter eller fokusbegränsare begränsar det avstånd kameran försöker fokusera på. Det kan förbättra fokushastighet och noggrannheten förutsätts att du bara vill att kameran ska fokusera inom området som du har valt. Fokusbegränsare finns oftast på makro- och superteleobjektiv eftersom dessa har stora fokusområden.

Om man inte har fokusbegräsare eller har den avstängd och det finns mycket eller lite detaljer i bilden så finns det en risk att kameran börjar leta efter något att sätta fokus på. Då kan den ibland gå igenom hela fokusområdet, fram och tillbaka osv. Detta tar tid och kan vara irriterande.

Med clamp byter du till till manuell fokus med en signal till kamerahuset att fokus är låst, dvs du bestämmer om du har fokus eller ej och tar bilden oavsett. På Pentax digitala kameror kan man ställa in att man kan ta bilder även om man inte har "låstfokussignal".
 
Fokus limiter eller fokusbegränsare begränsar det avstånd kameran försöker fokusera på. Det kan förbättra fokushastighet och noggrannheten förutsätts att du bara vill att kameran ska fokusera inom området som du har valt. Fokusbegränsare finns oftast på makro- och superteleobjektiv eftersom dessa har stora fokusområden.

Om man inte har fokusbegräsare eller har den avstängd och det finns mycket eller lite detaljer i bilden så finns det en risk att kameran börjar leta efter något att sätta fokus på. Då kan den ibland gå igenom hela fokusområdet, fram och tillbaka osv. Detta tar tid och kan vara irriterande.

Med clamp byter du till till manuell fokus med en signal till kamerahuset att fokus är låst, dvs du bestämmer om du har fokus eller ej och tar bilden oavsett. På Pentax digitala kameror kan man ställa in att man kan ta bilder även om man inte har "låstfokussignal".

Tack för svaret.
Så man i princip ändrar skärpedjupet där den söker efter fokus utan att man på något vis ändrar bländaren om jag förstått dig rätt?
 
Tack för svaret.
Så man i princip ändrar skärpedjupet där den söker efter fokus utan att man på något vis ändrar bländaren om jag förstått dig rätt?

Om du med uttrycket "skärpedjupet" egentligen menar fokusområdet, t ex från 2m till oändlighet, så ja.

Skärpedjupet är ett begrepp som i högsta grad är beroende av bländaren.
 
Om du med uttrycket "skärpedjupet" egentligen menar fokusområdet, t ex från 2m till oändlighet, så ja.

Skärpedjupet är ett begrepp som i högsta grad är beroende av bländaren.

Kanske uttryckte mig en aning fel där.
Påverkas fokusområdet på djupet med hjälp av denna knapp?
 
Ja precis. Jag hade för några år sedan Pentax DA 35 Limited Macro. Den har ingen fokusbegränsare och den har en närgräns på 14 cm. När jag skulle fotografera med den i svagt ljus så hände det att kameran började jaga fokus och då letade den längs hela objektivets fokusområde. Det kan vara irriterande och det tar framför allt lång tid.
 
Är det inte så att Focus Clamp skall hindra att objektivet "kryper" av sin egen vikt när det är riktat uppåt eller neråt och man genom att använda Focus Clamp ska säkerställa att objektivets skärpa bibehålls? Men även för att man ska få lite bättre känsla vid manuell fokusering. Normalläget vid AF skall alltid vara att det ska stå i läge "off" eftersom AF annars blir långsammare.
 
Är det inte så att Focus Clamp skall hindra att objektivet "kryper" av sin egen vikt när det är riktat uppåt eller neråt och man genom att använda Focus Clamp ska säkerställa att objektivets skärpa bibehålls? Men även för att man ska få lite bättre känsla vid manuell fokusering. Normalläget vid AF skall alltid vara att det ska stå i läge "off" eftersom AF annars blir långsammare.

Jovisst är det så.
Första autofokusmodellen av 100 makro var F100/2,8, sen kom FA 100 med lite mer info i chipet och antagligen nåt mer eftersom den ökade med 10gr i vikt. Sen kom DFA 100 som väger 345gr vs FA 100 som väger mycket mer = 600gr. Nästa, DFA 100/2,8 WR har nu funnits några år och är vädertätad, den har minskat i vikt med 5gr vilket borde ha att göra med att bländarringen togs bort.
Jag funderade på F eller FA 100 för nåt år sen, men det blev DFA 100 WR pga vädertätningen.
Optiskt tror jag att DFA kan vara aningen vassare på digitalkameror, men F och FA är nog mekaniskt bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.