Annons

Smc Fa 50/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har en K10d med 18-55 kitoptiken. Jag funderar på att köpa en normal för att ha till porträtt inuti ex kyrkor när det är lite ljus. Är det värt att köpa en med tanke på skärpa, ljusstyrka och kortare skärpedjup eller klarar man sig lika bra med kitzoomen?

Är det värt att köpa ett nyare med autofokus eller kan man lika gärna köpa ett äldre manuellt?

Tacksam för svar!

Hälsningar Martin

Eftersom du har en K10 så bör du ha något som inte är äldre än A. FA 50 är mycket bra för pengarna

/Mats

slå till tycker jag.

Jag har den äldre 50/1.7 M och är grymt nöjd med den, förutom vissa fokuseringsproblem. Är galet ljusstarkt jämfört med 18-55 så fa 50/1.4 lär ju vara ännu ljusare. Plus AF, det är ju trevligt. Om du kollar runt lite ser du att det objektiv du funderar på om du ska köpa fått galet bra recensioner och kritik.

Visst ja, bör tilläggas att jag har K100D. Därav "M" objektivsvalet.

FA 50/1,4 passar bra på lite avstånd som i en kyrka.
FA 35/2,0 är däremot "normal" på den kameran men du måste gå närmare i kyrkan, vilket kan bli problem.
FA 35/2 eller med annat namn= Samsung D-Xenogon 35 f/2 AL har motljusskydd med bajonett, FA50/1,4 levereras utan motljusskydd men är billigare.
Det finns även "F" varianter begagnat som oxå har autofokus medans "A" varianter saknar autofokus.
Ovan nämda funkar bra till K10D.

Det beror ju lite på din ekonomi också. FA 50/1.4 är riktigt bra för den pengen, ca 2.200 men är också fast brännvid. Personligen tycker jag 50 är lite kort för porträtt, så därför införskaffade jag ett Tamron 28-75/2.8 (också) vilket är ett mycket trevligt område för just porträtt. inte så ljusstarkt som 50:an men betydligt bättre än kit-objektiven.

Såvida du inte fotar i studio, där använder jag bara kit-objektiven, framför allt 50-200, mest på grund av zoom-området och vikten!

Såg att du skrev om porträtt i kyrka, menar du ett ansikte framme i kyrkan och du sitter i en bänk så behöver du längre brännvidd...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar