Annons

SMC f3.5/15 på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Har en helmysig 15/3.5 SMC glugg som gör att jag går och funderar på att bara köpa ett K10D-hus. Alltså utan kit-optik.
Har också flera hyfsade gluggar därutöver som gör att jag funderar i dessa banor. Men det handlar ju om lite äldre optik, så jag skulle vilja fråga er hur ni skule göra?
Jag har i diskussionerna här fått känslan av att det hänt rätt mycket på glasfronten på sistone.

Kan ju tillägga att jag inte är beroende av så mycket automatik, tycker nästan att det är skojigare att köra så manuellt som möjligt.

Tackar på förhand,

// Matte
 
Mats Öberg skrev:
Har en helmysig 15/3.5 SMC glugg som gör att jag går och funderar på att bara köpa ett K10D-hus. Alltså utan kit-optik.
Har också flera hyfsade gluggar därutöver som gör att jag funderar i dessa banor. Men det handlar ju om lite äldre optik, så jag skulle vilja fråga er hur ni skule göra?
Jag har i diskussionerna här fått känslan av att det hänt rätt mycket på glasfronten på sistone.

Kan ju tillägga att jag inte är beroende av så mycket automatik, tycker nästan att det är skojigare att köra så manuellt som möjligt.

Tackar på förhand,

// Matte
Jag tror mest det är en smaksak, bildmässigt tror jag säkert den gluggen duger. Jag kör med en del gamla glugar och en del nya. Mest blir det ju nyare, och då känns manuell fokus lite jobbigt (inte lätt att se skärpan i en digital SLR), och M-objektiv som inte har A är ju också lite jobbiga...inte svårt på något vis, men om man bara fotar med dem ibland känns det lite bakvänt. Om jag däremot hade en bra 15mm så skulle jag nog inte tveka att använda den isället för att köpa en ny, så komplicerat är det inte.

Vad gäller utvecklingen av objektiven så tror jag de flesta bra optiska konstruktioner är ganska gamla, och SMC har ju varit med ett bra tag. Däremot är det väl mer asfärsika linser idag bla för att minska Kromatisk Aberration. En annan utveckling vad gäller moderna linser avsedda för digitalkameror är att man försöker få ljuset att träffa sensorn så vinkelrätt som möjligt. På filmtiden var inte detta lika noga då filmen sög åt sig ljuset ändå. Det innebär att det är lite större risk för vinjettering med ett gammalt objektiv, men jag har aldrig haft några problem med det, och lite vinjettering är ju lätt att ta bort i något program efteråt.
 
15mm på en K10 blir ju inte så mycket vidvinkel som på ett "analog" hus ("bara" ca 23mm).

Själv har jag svårare att fokusera manuellt med min K100D än jag har/hade med mina analoga hus, vet inte riktigt varför... Så jag kör oftast med AF nu för tiden, även om jag använder mina manuella gluggar vid dåligt ljus...

Enligt din lista så har du ju en rätt OK uppsättning gluggar så du skulle nog klara dig utan kit-objektivet...

Sedan skulle jag med ett K10D hus vänta på de nya USM-gluggarna... ;)
 
Tack för svaren, gubbs!

Nemesis;

Jo, USM-gluggarna är ju också en anledning till att bara köpa huset till att börja med. Finns det nån info om modeller som är tänkt att släppas?

Gunnar;

Tack för länken! Det fanns en massa att läsa om gamla avlagda grejer som en annan tycker är skoj.
Long time no see, förresten...hör av dig, så får vi surra lite..:)

// Matte
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.