ANNONS
Annons

Smart sharpen "tar inte", vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfgus

Aktiv medlem
Jag har försökt skärpa upp några bilder (8MP .psd format) med Smartsharpen verktyget. Inställningarna har varit ca 300% och radius 0,5. (har även försökt med ca 40% och 4,0) Det ser jättebra ut på preview men på slutresultat blir det ingen (eller i varje fall knappt märkbar) skillnad.
Man ser tydligt att bilden förlorar skärpan igen precis när processen är klar (enligt mätaren som då syns i bild). Använder man sedan "History" så ser man ingen skillnad mellan före och efter skärpningen.
Preview stämmer alltså inte alls med slutresultatet.

Hjälp någon...

En fråga: Använder du smart sharpen på rätt lager?

Har hänt ibland att jag inte gjort och då undrat varför filtret inte fungerat. Ett litet misstag som då och då sker när man är lite stressad.

Nej och Ja

På "A" svarar jag Nej. Jag har inte kollat bilden i 100%, ska testa detta.

På "B" svarar jag Ja. Jag Känner igen problematiken men då blir ju "preview" bilden i Smartsharpen dialogen helt vit.

Tack för tipsen, jag provar att Zooma.

/Affe

Har precis samma problem när det gäller Smart Sharpen i läge Lens Blur. Det blir alldes utmärkt tills processen är klar, då blir det oskarpt igen. Det intressanta är att det blir mer skärpa kvar ju mindre bilden är i storlek (antal bytes). För att skärpa det sista innan man lägger upp en bild på webben går alldeles utmärkt, då stannar skärpan kvar när uppskärpningsprocessen avslutas (som man vill ha det).

Problement diskuterades på en amerikansk sida (kommer inte ihåg vilken), men de kom inte fram till någon lösning. Tror det sista var att det kunde vara för lite RAM-minne.

/Gunnar (som skärper med högpassfilter)

Har exakt samma problem/fenomen vid skärpning av en 300 ppi bild i utskriftstorlek (dvs 25-50% visningsläge)! Vid skärpning av webb-bilder (72 ppi, 100% visningsläge) funkar det som det ska.

Vid 300 ppi-bilden har jag radie 1,5 och webb-bilden radie 0,3. Tröskelvärdet 0 och linsoskärpa i båda fallen.

Skingra molnen, Ni lärde!

Fridens
Oscar

Ja, Gaussian fungerar för mig (har jag för mig). Ska testa det när jag kommer hem, så jag inte sitter och minns fel.

/Gunnar

Osquar skrev:
Har exakt samma problem/fenomen vid skärpning av en 300 ppi bild i utskriftstorlek (dvs 25-50% visningsläge)! Vid skärpning av webb-bilder (72 ppi, 100% visningsläge) funkar det som det ska.

Vid 300 ppi-bilden har jag radie 1,5 och webb-bilden radie 0,3. Tröskelvärdet 0 och linsoskärpa i båda fallen.

Skingra molnen, Ni lärde!

Fridens
Oscar

En inflikning bara, har du testat att skärpa med radie 0.5 för web? Dagens skärmar ligger betydligt närmare 100ppi (96ppi för att vara exakt) än 72ppi, varvid tumregeln visar på att man bör använda 0.5 pixlars radie i skärpningen.

Nej, normalt ses inte skärpningen i 25-50% visningsläge, men vid 300 ppi-bilder och radie 1,5 syns det tydligt i preview-fönstret ända tills PS har processat färdigt (då skärpan hoppar tillbaka igen...).

Skärmupplösningen, tackar för tipset! Stämmer säkert att flertalet skärmar numera ligger på 96 ppi och inte som tidigare 72 ppi.

Oscar

jag kör lens blur och radie 0,3 vid webbanvändning samt ställer skärpan på x antal % som blir bra för den specifika bilden

samma gäller för bilder för tryck men då tar jag ca 1,5 i radie

Jag kan sätta ett objektivlock på att du har en bild med flera lager och skärper fel lager. Händer mig dagligen...

Om jag har två lager så är det väl det övre man skärper? Ska dubbelchecka att jag verkligen gör det. Har checkat nu och det gör jag.
Mitt problem är ju att på previewen (bilden alltså inte den ruta som visas i verktyget) så blir det skarpt och snyggt men när processorn är färdig så är det tillbaka till suddigt igen.
Men jag börjar luta åt att previewen blir för bra när jag inte zoomat mer än 25% (vilket var fallet när jag startade tråden). Zoomar jag upp till 100%, som jag fick en hint om tidigare, så ser man att skärpningen inte blir så fulländad som jag trodde. Det här är lite konstigt för jag trodde det var precis tvärtom.

Jag blir fortfarande inte riktigt klok på detta men tack för visat intresse. Är det någon som har fler idéer så ös på...

/Affe

Du bör (måste) kolla i 100% förstoring vad som sker när du skärper bilden. När du zoomar förändras alltid utseendet på pixlarna vilket i hög grad påverkar intrycket av skärpa och detaljrikedom.

Skärmvisning i 25-50% ger bara ett hum om hur en utskrift kommer att se ut.

Det är ointressant i vilken upplösning (dpi) du sparar bilden eller arbetar med i redigeringen (72, 96 eller 300). Bara bildens totala antal pixlar har betydelse för kvaliteten egentligen.

JanOlofHärnström skrev:
Det är ointressant i vilken upplösning (dpi) du sparar bilden eller arbetar med i redigeringen (72, 96 eller 300). Bara bildens totala antal pixlar har betydelse för kvaliteten egentligen.

När vi pratade om upplösningen så var det med skärpningen som utgångspunkt.

Då tumregeln för USM brukar vara radie = ppi / 200 så är det högst vesäntligt vilken upplösning skärmen är på.

Jag skärper alltid för web med radie 0.5 (96/200) och anpassad mängd.

För web kör jag också radie 0,5 på lågupplösta bilder för skärmvisning. Nedminskade bilder.
(ca mängd 80% radie 0,3-0,5)

Jag utgår underförstått att trådfrågan handlar om stora högupplösta bilder och hur zoomning från 100% ned till 25% påverkar skärpeintrycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar