Annons

Smart sätt förvara kamera + objektiv på i vanlig ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

anwes

Guest
När jag är på stan brukar jag inte va så förtjust i att släpa med mig hela kamermaväskan, utan tar hellre med lite mindre prylar i en vanlig ryggsäck, så man får i lite annat bös med. Har funderat på hur man ska skydda dem på bästa sätt från både stötar och damm men inte lyckats komma på nåt bra som är smidigt, helst inte tar så mycket störe plats än själva kameran, och billigt... någon som har nåt bra tips?

När jag är på stan brukar jag inte va så förtjust i att släpa med mig hela kamermaväskan, utan tar hellre med lite mindre prylar i en vanlig ryggsäck, så man får i lite annat bös med. Har funderat på hur man ska skydda dem på bästa sätt från både stötar och damm men inte lyckats komma på nåt bra som är smidigt, helst inte tar så mycket störe plats än själva kameran, och billigt... någon som har nåt bra tips?

1) Pröva att klippa till liggunderlag som stötdämpning, som ett inre skal i ryggsäcken. Det skyddar bra mot yttre våld. Glöm inte bort botten, där brukar jag lägga skumgummi.

2) Tillverka ett specialbyggt fodral till kamera och objektiv av liggunderlag.

3) Lowepro har objektivväskor i serien Street-and-field. En möjlighet är att stoppa ner objektivet med motljusskydd på och linsskydd av. Om du har kameran monterad på objektivet, har du objektivet väl skyddat och kan snabbt komma till skott.

Jag kan rekommendera Haglöfs Tight som öppnas från sidan. Den går att använda ungefär som Lowepros Slingshot, men är mycket skönare, tack vare två remmar.

Det finns säkert andra förslag och idéer.

Köp istället Lowepro Fastpack 100. Finns för 400 kr på clasohlson. då får du plats med "bös" då halva packningen är till för det.

/Rommél

Tack för tipsen, liggunderlag är ingen dum idé alltså.
Men någon ny väska blir det nog inte, har en Lowpro Slingshot, den är iof bra, men nu var tanken att jag skulle ha kameran i en annan väska

nåt bra som är smidigt, helst inte tar så mycket störe plats än själva kameran, och billigt... någon som har nåt bra tips?
Jag förmodar att du redan testat och förkastat Domkes wraps, som ju är gjorda för just dina behov, men påminner om dem i alla fall.

Förr i tiden använde man ett stort, väl tvättat sämskskinn istället, fast det känns lite väl old school i dag, tycker jag.

Domkes wraps är ju klart intressanta, men funkar det verkligen... =)
Och får en 50D med objektiv plats på en 19"??

Haha det här var ju klurigare än vad jag hade trott =)
Någon som har testat Domkes wraps och kan ge ett utlåtande, har googlat lite men haft svårt att hitta resultat?!?

Med torkhanddukar menar jag inte disktrasor utan just handdukar man torkar disk med. Linne är bäst eftersom det aldrig luddar, inte ens när de är nya, men urtvättade i bomull går också bra.

Med torkhanddukar menar jag inte disktrasor utan just handdukar man torkar disk med. Linne är bäst eftersom det aldrig luddar, inte ens när de är nya, men urtvättade i bomull går också bra.
Förstår vilka du menar Eva, har ett par sånna, frågan är bara om de ger tillräckligt med skydd, de är ju lite tunna...

Jag har ibland kameran i en vanlig axelremsväska.
Jag har ingen extra vaddering eller något sådant men ser till att det inte ligger något mer i väskan som kan skada kameran. Har jag ett extra objektiv med så får det ligga i sitt fodral. Är det något gammalt m42-objektiv som jag inte har fodral till så får det ligga i en strumpa eller socka, mest för att skydda kameran.

Jag är övertygad om att kameran inte far illa av detta. Men jag är givetvis försiktig med väskan, dänger den inte i backen eller något sådant ;)

Jag är övertygad om att kameran inte far illa av detta. Men jag är givetvis försiktig med väskan, dänger den inte i backen eller något sådant ;)
Jo, om man är helt säker på att man aldrig kommer att tappa, snava, snubbla eller göra något annat med sin väska spelar det förstås inte så stor roll hur kamera och objektiv förvaras! ;-)

Jo, om man är helt säker på att man aldrig kommer att tappa, snava, snubbla eller göra något annat med sin väska spelar det förstås inte så stor roll hur kamera och objektiv förvaras! ;-)
Jag litar iof rätt bra på hur jag själv hanterar den, men går man med en väska på stan vet man aldrig vad andra människor tar sig för... de stöter i och har sig och är allmänt oaktsamma

Börjar ni inte bli övernojiga nu? Kameraprylar är till för att användas. Jag har använt mina handdukar och ryggsäck i eviga tider och, med vettig försiktighet, aldrig förstört något. Tanken är trots allt att sakerna ska kunna användas. Törs ni byta objektiv när det blåser?

Vad tycker ni om sämskinn då? Sådant som man torkar bilen med. Nya är de mjuka och luddfria. Men klart är att skinn av alla typer innehåller en mängd hemska kemikalier från garvningen.
Eller bubbelplast, det finns små påsar eller kuvär av bubbelplast, bra emballage men har en förmåga att ladda sig och dra till sig damm och sand. Papperskuvär med invändig bubbelplast torde vara rätt optimalt.
Handukarna låter bra.

nej Eva, kamaragrejer är så dyra att de bara skall tas fram vid högtidliga tillfällen, exvis för att brilljera med inför kompisar och när nån fyller år.
hi hi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar