Annons

Smart preview

Produkter
(logga in för att koppla)

elwis4

Medlem
Hej på er!

Då har stunden kommit när hårddisken är full. Har därför införskaffat en Nas som jag ska flytta över massa filer till.
Min första tanke var att flytta över allt utom mitt bildbibliotek då jag jobbar mycket i Lightroom så kändes det vettigt att ha kvar dessa på den interna hårddisken,

Men.... Numera finns ju det här med "smart previev" vilket gör att jag kan flytta över allt till Nasen och ändå jobba i Lightroom (även om jag inte är hemma).

Så. min fråga till er alla.... Vilket alternativ är bäst? Hur hade ni gjort?
 
Hej elvis4
Jag tycker helt klart att du ska ha Lightroomkatalogen (databasen) internt i datorn. Dels så kan du alltid arbeta i Lightroom och dels arbetar Lightroom ständigt mot denna så rent prestandamässigt vinner du på det. I samma mapp som du kommer ha din Lightroomkatalog kommer även mapparna för dina vanliga previews samt om du väljer att skapa smartpreviews att hamna. Gör du det så kan du lugnt ha alla dina bilder på din nas eller en extern hårddisk. Om du sedan behöver dina högupplösta filer för att tex skriva ut dem eller exportera med hög upplösning så ansluter du dig bara till din nas. Dina vanliga previews används i Library modulen så att du kan browsa, och lägga till nyckelord, stjärnmärka och allt sådant du gör i den modulen. Dina smartpreviews gör att du även faktiskt kan redigera dina bilder i Develop modulen! Och allt utan att du behöver tillgång till dina bilder :)

// Jani
 
Hej elvis4
Jag tycker helt klart att du ska ha Lightroomkatalogen (databasen) internt i datorn. Dels så kan du alltid arbeta i Lightroom och dels arbetar Lightroom ständigt mot denna så rent prestandamässigt vinner du på det. I samma mapp som du kommer ha din Lightroomkatalog kommer även mapparna för dina vanliga previews samt om du väljer att skapa smartpreviews att hamna. Gör du det så kan du lugnt ha alla dina bilder på din nas eller en extern hårddisk. Om du sedan behöver dina högupplösta filer för att tex skriva ut dem eller exportera med hög upplösning så ansluter du dig bara till din nas. Dina vanliga previews används i Library modulen så att du kan browsa, och lägga till nyckelord, stjärnmärka och allt sådant du gör i den modulen. Dina smartpreviews gör att du även faktiskt kan redigera dina bilder i Develop modulen! Och allt utan att du behöver tillgång till dina bilder :)

// Jani

tack för tipsen..
Tanke är, precis som du säger, att ha lightroomkatalogen på den interna hårdisken och om jag flyttar bildarkivet skapa upp smarta förhandvisningar. Detta för att om jag inte har tillgång till Nasen kunna redigera bilderna. Men som jag har förstått det så ska de även snabba på processen när man tillexempel byter modul i LR.

Nu är ju Nasen ingång 24/7 så jag kommer alltid ha tillgång till den.

men men, tack för tipsen iaf... Får ta en funderare till. Har lite att göra med min backupstrategi att göra med
 
Hej igen elwis4
Jag vet ju inte hur insatt du är i hur Lightrooms inbygda backup fungerar men det är väldigt viktigt att förstå att den bara gör backup av själva Lightroomkatalogen (databasen)! Bilder, inställningar och egengjorda Presets sparas inte med Lightrooms backuprutin. Jag har skrivit en hel del om detta på min hemsida kanske det kan vara av intresse, isåfall hittar du artikeln här:

http://www.janiwestmanphotography.s...-textguider/109-backupstrategi-foer-lightroom

Jag har även lagt upp en del videoguider om hur man hittar alla filer o mappar som man behöver ta backup av här:

http://www.janiwestmanphotography.se/start/index.php/tutorials/2/164-hitta-i-lightroom

http://www.janiwestmanphotography.se/start/index.php/tutorials/2/166-hitta-i-lightroom-del-2



Samt hur du flyttar databasen och dina bilder här:

http://www.janiwestmanphotography.s...184-aendra-namn-och-flytta-lightroomdatabasen

http://www.janiwestmanphotography.se/start/index.php/tutorials/2/186-flytta-katalog-och-bilder

Jag hoppas det är okej att hänvisa till sin egen hemsida, det fins ingen kostnad för något på min hemsida.

// Jani
 
Hej igen elwis4
Jag vet ju inte hur insatt du är i hur Lightrooms inbygda backup fungerar men det är väldigt viktigt att förstå att den bara gör backup av själva Lightroomkatalogen (databasen)! Bilder, inställningar och egengjorda Presets sparas inte med Lightrooms backuprutin. Jag har skrivit en hel del om detta på min hemsida kanske det kan vara av intresse, isåfall hittar du artikeln här:

Jag är ganska insatt i hur allt hänger ihop men jag ska absolut gå in och titta på din sida..
I mitt fall så har jag idag en 500gb internhårddisk, 1 Nas med 2*2TB raid 1, och en extern 750 gb.

Så det jag grubblar över är hur jag ska få ihop allt. men det lutar åt att det blir så här.
Lightroomkatalogen blir kvar på den interna. Bildarkivet flyttas över till Nasen.
Backup på Lightroomkatalogen tas till Nasen samt den externa
Backup på BIldarkivet tas till den externa.

Låter det vettigt?
 
Så länge du inte sen förvarar NAS, extern disk och datorn i samma rum, för då försvinner allt vid brand eller inbrott oavsett...

Men ja, låter väl som en vettig backuprutin och LR kommer funka oavsett access till NAS eller ej.
 
nej...
Tanken är att den externa ska ligga i min jobbväska..
Ha som rutin att ta en backup till den en gång i veckan.
 
nej...
Tanken är att den externa ska ligga i min jobbväska..
Ha som rutin att ta en backup till den en gång i veckan.

Den enda kritiska tiden blir då du har din externa disk hemma för att ta din backup, för då har du alla dina diskar på ett ställe. Det är förståss en fråga om hur "katastrofrädd" man ska va men om man investerar en tusenlapp för en 2TB extern HD så kan man se till att man alltid har en kopia på annan ort (på jobbet eller hos en kompis). Jag har bilder från 2004 och skulle jag bli av med dem så skulle jag gråta blod och antagligen aldrig förlåta mig själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.