Annons

Smörjning av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ottosson

Aktiv medlem
Focuseringen på min hasselblad är lite trög och skulle behöva smörjas.
Jag frågade vad det kostade att göra det på en fotobutik och dom sa att dom kör bara helrenovering på objektiven vilket kostade 1500:-

Så jag undrar om det går att själv smörja fokuseringen på objektivet. Bifogar en bild och undrar om det inte går att sprejja lite 556 eller nått annat smörjmedel där pilen visar eller är det att utesluta?

Ni som vet kan man göra så utan att förstöra något?

/Fredrik

Bilagor

• img_5149.jpg
    img_5149.jpg
    49.1 KB · Visningar: 719
Fokuseringen på c-objektiven är normalt sett väldigt trög. Utan att själv känna på den vågar man inte säga om den är normal eller inte. hursomhelst; jag skulle inte spruta in något på egen hand. Planera in en CLA (cleaning, lubricating, adjusting) senare i år och lägg undan en slant varje månad för det ändamålet i stället.

-- MW

Jag hade problem med ett Nikkor 85/1.4 som var otroligt trögt att fokusera. Jag kontaktade Lasses kameraservice i Björkhagen och han sa att det är fettet som stelnar/torkar när det blir gammalt.

Objektivet måste tas isär och fettet bytas ut. Det gör man nog inte själv. Jag tror jag betalade någonstans under tusenlappen för renoveringen av min 85:a och nu är det som nytt. Väl använda pengar på ett bra objektiv.

Tack för era svar! ville bara försäkra mig om att man inte betalar en massa pengar på något man lätt skulle kunna klara själv.
Men nu vet jag så skippar nog detta.

/Fredrik

Hehe, lessen om ja lät petig...
Hade inget bättre fär mig just då... Men han Kunde ju ha flyttat... Björkhagen är fint!!

Jag tycker att 1500 för en "helrenovering" låter rätt billigt. Jag har själv pillat isär och satt ihop en gammal Chinon-glugg där det hade kommit olja på bländarlamellerna så att de gick trögt (hann inte blända ned innan klick). Jag vet mao. vilket pillgöra det är, det är inte gjort på en kvart, därav att jag tycker det är billigt, men också anledningen till nästa råd. Spreja INTE olja på objektivet! Skulle denna olja lyckas krypa in (vilket 5-56 är designat för) på fel ställe... då är sas. renovering en nödvändighet, eller i alla fall en demontering för rengöring.

jag hade problem med mitt pentax 35-80 objektiv förut det var trögt på sammma sätt som ditt. jag provade att spruta lite 556 på det och det funkade utmärkt.. det var kanske lite sketchy men det gick den gången iaf. risken är väl om man får lösningen på linsnen. jag kommer ihåg att jag tog det mycket försiktigt.

mitt objektiv var också väldigt gammalt så jag hade inte lagt ut 1500 pix på just den.

peace!

Ok då kanske man ska testa detta ändå. Om man sprejjar ytterst lite så borde det ju inte åka ut på linsen tycker jag? Det borde ju stanna vid kanten isf?
Men du sprejjade på samma ställe som jag visar på bilden va?

j0lle skrev:
jag hade problem med mitt pentax 35-80 objektiv förut det var trögt på sammma sätt som ditt. jag provade att spruta lite 556 på det och det funkade utmärkt.. det var kanske lite sketchy men det gick den gången iaf. risken är väl om man får lösningen på linsnen. jag kommer ihåg att jag tog det mycket försiktigt.

mitt objektiv var också väldigt gammalt så jag hade inte lagt ut 1500 pix på just den.

peace!

5-56 är ju lösningsmedel och lättflyktigt. Jag skulle absolut inte låta det komma i närheten av optik, av två skäl. Dels för risken att ångorna lämnar rester på glasen. Och dels för att det riskerar att lösa upp fettet i fokussnäckan så att det hamnar på bländarbladen.

Ha ha ok nu ger jag mig jag tror jag skiter i detta då.

jimh skrev:
5-56 är ju lösningsmedel och lättflyktigt. Jag skulle absolut inte låta det komma i närheten av optik, av två skäl. Dels för risken att ångorna lämnar rester på glasen. Och dels för att det riskerar att lösa upp fettet i fokussnäckan så att det hamnar på bländarbladen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar