ANNONS
Annons

Smörja kulhuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonazz

Aktiv medlem
Kulhuvudet på mitt manfrottostativ går litet trögt och hackar sig fram. Vad ska man smörja det med?
Olja/fett kan bli litet väl kletigt antar jag?
Paraffin? Potatismjöl?
Någon som vet vad Manfrotto rekommenderar?

Ingen aning vad dom rekomenderar.. men personligen skulle jag nog funderat på Silicon/Teflon spray.

Men det är som sagt bara en ide..

Om jag inte minns fel så står det i manualen att de rekommenderar att man INTE ska smörja juvudet alls.

Manfrotto gör huvuden med plastkula och huvuden med metallkula. Vilket huvud har du?

Metallkulorna är det inte så noga med. Är de torra kan man alltid ge dem lite olja av något slag - det går ju alltid att få bort efteråt. Är det plast skulle jag nog fundera på grafitpulver, sånt som används till lås.

Kulan är av plast. Skulle någon som har plastkula kunna bemöda sig om att titta i bruksanvisningen?

Jag ska leta på Manfrottos hemsida.

Jag har en plastkula men tror inte jag har bruksanvisningen kvar. Jag är förvisso rätt säker på att det står som Tobias säger, att man inte skall smörja alls.

Kontakt med Turas servicetekniker för en tid sedan gav vid hand att han rekommenderade lite (obs: lite) vanligt kullagerfett till min plastkula.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar