Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Smörja kärvande polfilter?
- Trådstartare LeffeHP
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Har du kollat så det inte är skit i gängan?
Smörja - ja du. Jag skulle isf tippa på silikonspray. Spraya på en topz e.d. och lägg sedan en ytterst liten droppe där gängen börjar på filtret. Skruva på, skruva av. Repetera tills det smörjt runt hela gängan.
Fast jag är litet tveksam till att rekommendera detta. Skall man smörja optik bör man nog helst ha ett smörjmedel som inte börjar ånga runt på linserna om solen ligger på.
Fast å andra sidan är det nog inte så sannolikt att ångan tar sig in i objektivet.
Optimalt är nog om du frågar en yrkesman, eller väntar på en dylik person här.
Nu när jag läser din fråga igen ser jag att det är ett polfilter, och att det förmodligen är själva filterrotationen som kärvar.
Lösningen och problemet är väl detsamma. Risken med flyktiga ämnen är att det tar sig in emellan linsytorna, och då får du problem.
Jag tror dock risken är liten om du är försiktig.
/Tomas
Smörja - ja du. Jag skulle isf tippa på silikonspray. Spraya på en topz e.d. och lägg sedan en ytterst liten droppe där gängen börjar på filtret. Skruva på, skruva av. Repetera tills det smörjt runt hela gängan.
Fast jag är litet tveksam till att rekommendera detta. Skall man smörja optik bör man nog helst ha ett smörjmedel som inte börjar ånga runt på linserna om solen ligger på.
Fast å andra sidan är det nog inte så sannolikt att ångan tar sig in i objektivet.
Optimalt är nog om du frågar en yrkesman, eller väntar på en dylik person här.
Nu när jag läser din fråga igen ser jag att det är ett polfilter, och att det förmodligen är själva filterrotationen som kärvar.
Lösningen och problemet är väl detsamma. Risken med flyktiga ämnen är att det tar sig in emellan linsytorna, och då får du problem.
Jag tror dock risken är liten om du är försiktig.
/Tomas
Colonel Bogey
Aktiv medlem
Kiselspray på tops och sedan dra runt springan verkar vara ett bra råd. Nu är Hoyas filterringar av aluminium så det kan vara korroderat - i så fall hjälper nog inget.
Hoya är bra optiskt men när det gäller pola-filter kan det vara bra att satsa på Heliopan eller B&W "Käsemann". Gör ont i plånboken dock...
Hoya är bra optiskt men när det gäller pola-filter kan det vara bra att satsa på Heliopan eller B&W "Käsemann". Gör ont i plånboken dock...
Ventures
Aktiv medlem
Har du kollat så det inte är skit i gängan?
/Tomas
Stopp och belägg! Aldrig silikon på optik. Det har en förmåga att krypa iväg och man blir aldrig av med det.
arli
Aktiv medlem
Stopp och belägg! Aldrig silikon på optik. Det har en förmåga att krypa iväg och man blir aldrig av med det.
Instämmer med föregående talare!
Antar att det inte är gängan mot objektivet som kärvar utan den rörliga främre delen.
Ingen ide att smörja om det redan är skit i lagerytan, det bara geggar ihop mera. Kan du få bort låsringen och filterglaset går det att låta tvättbensin sugas in i spalten och sedan rotera delarna. Sug upp med papper och upprepa.
Eloxerad aluminium kan smörjas med molybdendisulfidfett som fungerar bra på metallytor som inte är traditionella lagermetaller. Kan spädas med bensin för att lättare tränga in i spalten. Det går åt pyttelite fett för att göra jobbet, överskottet hamnar bara på glasytorna förr eller senare. Pyttelite är kanske en "kubikmillimeter" eller nåt åt det hållet.
Handelsnamet är bl.a. Molycote, vissa drivknutsfetter till bilar innehåller också MoS2.
LeffeHP
Aktiv medlem
Antar att det inte är gängan mot objektivet som kärvar utan den rörliga främre delen.
Precis så är det!
Ursäkta om jag var otydlig.
ok, ska undersöka närmare får vi se. Det känns inte som om det är skit utan mer att det är segt vid rotation, går liksom lite tungt bara.
Colonel Bogey
Aktiv medlem
Eloxerad aluminium kan smörjas med molybdendisulfidfett som fungerar bra på metallytor som inte är traditionella lagermetaller. Kan spädas med bensin för att lättare tränga in i spalten.
Tack för tipset! MoS2 hade vi ju på labbet, var rena mirakelmedlet....
Olle
Aktiv medlem
Finns det ingen risk att bensin kan tränga in mellan skikten av glas och plastfolie, om man använder det? Det är ju inte Käsemannfilter TS har.Instämmer med föregående talare!
Ingen ide att smörja om det redan är skit i lagerytan, det bara geggar ihop mera. Kan du få bort låsringen och filterglaset går det att låta tvättbensin sugas in i spalten och sedan rotera delarna. Sug upp med papper och upprepa.
Eloxerad aluminium kan smörjas med molybdendisulfidfett som fungerar bra på metallytor som inte är traditionella lagermetaller. Kan spädas med bensin för att lättare tränga in i spalten. Det går åt pyttelite fett för att göra jobbet, överskottet hamnar bara på glasytorna förr eller senare. Pyttelite är kanske en "kubikmillimeter" eller nåt åt det hållet.
Handelsnamet är bl.a. Molycote, vissa drivknutsfetter till bilar innehåller också MoS2.
Olle
Mesch
Aktiv medlem
Helt rätt, jobbat en del inom flygplanstillverkning, silikon får man bara bort med blästring. Det var helt bannlyst på golvet i fabriken där man t.ex. limmade ihop delar.
Blästring är ju inte att rekommendera på objektiv ;-)
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.350860,17.881657
arli
Aktiv medlem
Finns det ingen risk att bensin kan tränga in mellan skikten av glas och plastfolie, om man använder det? Det är ju inte Käsemannfilter TS har.
Olle
Ööööhhh ...
Citerar mig själv:
"Kan du få bort låsringen och filterglaset går det att låta tvättbensin sugas in i spalten och sedan rotera delarna."
... finns knappst någon risk att få "bengsin" på filterglaset då det är demonterat om man inte överdoserar väldigt mycket. Vi är nog överens om risken av att utsätta själva filterglaset för lösningsmedel. Att tvätta filter och få skit kvar bakom låsringen är inte så kul när det senare kommer ut på glaset igen när man är framme med putsduken.
Olle
Aktiv medlem
Jag läste redan första gången vad du skrev. ;-)
Jag ville ändå varna för att använda lösningsvätskor på polfilter. Till skillnad från vanliga filter, som endast består av en glasskiva, består ju polfiltren av två skyddande glasskivor med en eller två plastfolier emellan.
Jag har ett gammalt B+W polfilter som har förstörts. Ev av att fukt trängt in. Detta trots att det alltid har förvarats i kameraväskan eller skrivbordslådan och är bara lite använt. Jag kan inte se hur jag skulle kunna montera bort glaskivorna och folien (fast Hoyas kan ju förstås vara lättare) och tror inte det vore särskilt lämpligt heller på ett, förutom trög ring, felfritt filter med tanke på konstruktionen. Käsemannfilter har däremot tätade kanter, så i dom skall ingen vätska kunna tränga in.
Olle
Jag ville ändå varna för att använda lösningsvätskor på polfilter. Till skillnad från vanliga filter, som endast består av en glasskiva, består ju polfiltren av två skyddande glasskivor med en eller två plastfolier emellan.
Jag har ett gammalt B+W polfilter som har förstörts. Ev av att fukt trängt in. Detta trots att det alltid har förvarats i kameraväskan eller skrivbordslådan och är bara lite använt. Jag kan inte se hur jag skulle kunna montera bort glaskivorna och folien (fast Hoyas kan ju förstås vara lättare) och tror inte det vore särskilt lämpligt heller på ett, förutom trög ring, felfritt filter med tanke på konstruktionen. Käsemannfilter har däremot tätade kanter, så i dom skall ingen vätska kunna tränga in.
Olle
Senast ändrad: