ANNONS
Annons

Små utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jossejossan

Aktiv medlem
Hej! Behöver hjälp att komma tillrätta med mina utskrifter.
Är helt vilse i alla inställningar mm och funderade idag på att köpa ny skrivare. Började googla och insåg att det kanske bara är fel inställningar?
Jag har en canon pixma mg3250.

Lite information om vilka utskrifter jag får och vad jag ska ha dem till: Jag skriver ut små bilder på ca 25 mm för att passa i en rund fotoberlock som jag sedan lägger en glaschabochon ovanpå.
Problemet är att bilderna ser korninga ut även om det är en hög upplösning från början. Detta framhävs mer då glaschabochonerna har en förstorande effekt.

Från början öppnade jag bilderna jag ville ha i paint, kopierade dem och klistrade in i word där jag sedan drog ihop dem till önskad storlek.
Jag valde sedan i utskriftinställningarna att ej komprimera utskriftdata och förhindra förlust av data.
Valde hög bildkvalitet samt rätt fotopapper.
Sedan kom jag på att canons program imagegarden hade redan en smidig fotolayout där bilderna blev precis rätt mått, valde även där hög upplösning men fortfarande kass utskrift.

Snälla hjälp!

Som sagt är ute efter små bilder i hög kvalitet.

För små utskrifter använder jag en liten sublimeringskrivare - en Canon selphy. Skrivaren är så liten och behändig så vi tar med den på semestern och gör semesteralbumet på semestern. Utskrifterna blir dessutom väldigt hållbara.

Tack för ditt svar! Det låter ju intressant! Hur upplever du att kvaliten blir på en sån liten bild? Typ 25 mm?

Inga problem alls. Kvalitén kan nog inte bli bättre rent pixelmässigt, färgåtergivningen/vitbalans kan däremot slira aningen men inte värre än vad en vanlig framkallningfirma presterar. Utskrifterna har godkänts av trafikverket när körkortet förnyades. Det enda minuset är kostnaden; en 10x15 bild (som rymmer många 25mm-bilder) kostar 3-4 kronor så det är mycket dyrare om man jämför med att skicka 100 bilder för "framkallning" men för enstaka bilder är det perfekt. Skrivaren är billig men papper och sublimeringsfilm är dyrt och det finns inga pirat-alternativ. Återkom gärna med hur det gick.

När du minskar en bild måste den skärpas och eftersom den ska bli så liten så tittar du närmare och ser alla fel.
Jag tror att du borde testa något bättre redigerings program där du har bättre koll på bildstorlek och skärpa.

GIMP är gratis och fungerar säkert jättebra, har själv inte fått in i mitt huvud hur det fungerar med vissa saker men det är säkert fel i mitt huvud :)
Jag kan testa att skriva ut en bild i litet format.
Jag har en Canon pixma iX6550 som är en budget A3+ modell.

Jag håller med. Att förminska en bild med Word eller paint blir inte i närheten så bra som att använda ett riktigt fotoredigeringsprogram som Photoshop eller gimp. Tyvärr är de inte lika intuitiva att använda som paint och Word men "genvägen" enkla-program-som-till-och-med-jag-fattar har sitt pris i form av lägre kvalitet. Min rekommendation är att börja med bättre fotoprogram innan du köper en ny skrivare för inte ens en sublimeringskrivare kan få bort brus och hack som paint/word skapar.

En viktig aspekt är också vilket papper du använder. Fotopapper (inte vanligt kopieringspapper) är det som gäller i ditt fall.

Nu har jag testat lite, detta är även intressant om man ska göra en "affisch" till någon modellbyggnad eller vägskyltar till modelljärnvägar :)
Utgångsbilden var 3267*4900 (något beskuren 20Mpix). Arbetet är gjort i Photoshop.

Förminskade stegvis i ca 10% steg, t ex 4900->4500->4100 osv), till 300*450 och 300ppi så bilden blev 1" bred. Det blev pixligt fast 300ppi i vanliga fall är bra men man måste ju titta så nära. Skärpte med ett makro för utskriftsskärpa från moderskeppet.

2:a försöket
Stegade bakåt till storlek 600*900 och satte till 600ppi så bilden fortfarande är 1" bred. Samma skärpemakro men lite försiktigare värden. BÄSTA RESULTAT!

3:e försöket
Orginalstorlek på 3267*4900 ändrade storlek till 2,5cm och ppi värdet for till 3319 ppi.
Inte lika bra som 2:a försöket men bättre än första.

Detta är bilden jag testade på så där finns mycket detaljer och diagonala linjer som kan ställa till det. Gubbarna är iklädda dräkter från österbottens regemente under finska kriget 1808-1809.

EDIT: Pappret jag testade på var Canon photo paper plus glossy II

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    98.2 KB · Visningar: 69
Men oj tack för ditt mycket utförliga test och beskrivning.
Dock är detta jätte svårt för mig att förstå då jag precis börjat sätta mig in i dessa termer. Ska be min syster om hjälp att förstå det då hon jobbar i photoshop.☺Men det är som sagt säkert mycket användbart om jag får hjälp att förstå. ☺

Paint och word är inga bra program att redigera bilder i.
Ett gratisprogram som kan göra det du håller på med är Faststone Image Viewer (www.faststone.org Använd site 2 för nedladdning) Programmet har bra funktioner för nedskalning och skärpning. Jag använder ofta programmet själv för enklare jobb med jpg och tif-filer. Precis som andra fotoredigeringsprogram så kraver det viss tillvänjning. Det kan ställas in på en mängd olika sätt så det passar en eget sätt att arbeta. Bland annat bör man välja ett mörkt tema på programmets utseende.

Ett bra papper kan vara canons matta papper MP-101 som är billigare och lite tunnarare än de vanliga fotopappren. Din skrivare har utskriftprofiler för det pappret liksom för andra Canonpapper för bästa resultat.

Paint och word är inga bra program att redigera bilder i.
Ett gratisprogram som kan göra det du håller på med är Faststone Image Viewer (www.faststone.org Använd site 2 för nedladdning) Programmet har bra funktioner för nedskalning och skärpning. Jag använder ofta programmet själv för enklare jobb med jpg och tif-filer. Precis som andra fotoredigeringsprogram så kraver det viss tillvänjning. Det kan ställas in på en mängd olika sätt så det passar en eget sätt att arbeta. Bland annat bör man välja ett mörkt tema på programmets utseende.

Ett bra papper kan vara canons matta papper MP-101 som är billigare och lite tunnarare än de vanliga fotopappren. Din skrivare har utskriftprofiler för det pappret liksom för andra Canonpapper för bästa resultat.

Tack så mycket!
Är det den första här jag ska använda? Kändes så när jag läste om de olika.
Du skrev site 2? Menade du den andra kanske?

Bilagor

• site.png
    site.png
    141.6 KB · Visningar: 48
Tack snälla för al hjälp! Det blev mycket bättre med detta program!
Har beställt lite olika Canon fotopapper. Har förstått att dessa är mycket bättre än de andra jag har.

Under hjälp hittar du en länk till en online programmanual på engelska.
Jag har gjort en inställningsmanual på svenska som kan användas för att ställa in programmet så att det ser ut och fungerar som jag vill ha det och som jag spridit bland mina vänner. Om du kontaktar mej via FS mailfunktion ska jag skicka över den som pdf. Den är ung 1 Mb stor.

Nu har jag testat lite, detta är även intressant om man ska göra en "affisch" till någon modellbyggnad eller vägskyltar till modelljärnvägar :)
Utgångsbilden var 3267*4900 (något beskuren 20Mpix). Arbetet är gjort i Photoshop.

Förminskade stegvis i ca 10% steg, t ex 4900->4500->4100 osv), till 300*450 och 300ppi så bilden blev 1" bred. Det blev pixligt fast 300ppi i vanliga fall är bra men man måste ju titta så nära. Skärpte med ett makro för utskriftsskärpa från moderskeppet.

2:a försöket
Stegade bakåt till storlek 600*900 och satte till 600ppi så bilden fortfarande är 1" bred. Samma skärpemakro men lite försiktigare värden. BÄSTA RESULTAT!

3:e försöket
Orginalstorlek på 3267*4900 ändrade storlek till 2,5cm och ppi värdet for till 3319 ppi.
Inte lika bra som 2:a försöket men bättre än första.

Detta är bilden jag testade på så där finns mycket detaljer och diagonala linjer som kan ställa till det. Gubbarna är iklädda dräkter från österbottens regemente under finska kriget 1808-1809.

EDIT: Pappret jag testade på var Canon photo paper plus glossy II

När man ska skriva ut bilder så är pixelvärdet helt ointressant att sätta själv. Det man ställer in är vilken fysisk storlek man vill ha på den utskrivna bilden samt vilken upplösning (PPI) den ska ha. Då får man bilden storlek i pixlar automatiskt.

Jag vet inte vilken version av Photoshop du använder men numera finns ingen anledning att förminska bilderna i intervaller. Du kan lika gärna göra förändringen i ett steg. Det går inte att se någon skillnad jämfört med om du gör förminskningen (eller förstoringen) i flera steg.

Ok, tack för info. Man lär sig något hela tiden. Man hör ju ibland att man bör förminska i steg om det är stora hopp men det gäller väl kanske om man har "billigare" eller gratis program man jobbar med.
Jag har PS CC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar