Annons

Små portabla blixtar, kort brinntid

Produkter
(logga in för att koppla)

-Henrik-

Aktiv medlem
Små portabla blixtar, kort brinntid, bra effekt

Vad finns det för portabla blixtar med hög effekt som har kort brinntid (flash duration).

Jag fotar uteslutande actionsport och vill kunna frysa rörelserna bra med hjälp av blixtljuset.

Hade först byta till ett antal Metz 45 och Metz 60 med lösa batterier ihop med paraplyer. Främst för att de har hög effekt, bra batterikapacitet och går ner i ryggsäcken. Med ledtal 60m på 28mm zoom kan man ju lysa upp bra i dagsljus trots att man slår genom paraply eller softbox.

Men nu har jag insett att de har en brinntid på 1/250s - 1/300s på full effekt. Går man ner till halv effekt så verkar de brinna ut i 1/640s eller kanske 1/500s enligt vad jag kan se på kameran. Då är mina gamla Nikon-blixtar snabbare (1/800s) och förmodligen lika starka!

Finns det andra alternativ förutom de svindyra och tunga Elinchrom Ranger RX, Bowens och Pro 7?

Jag skulle vilja ha blixtar i size som de gamla hammarblixtarna, med batteripackar ungefär som Quantum. Men med kort brinntid. Åtminstone nedåt 1/1000s i alla fall. Och så bör ju effekten vara högre än hos en Nikon-blixt så att man kan slå den genom ett paraply/softbox utan att ljuset blir för svagt.


Det skall vara prylar som går ner i en ryggsäck. Inte saker som enklast transporteras på skottkärra.

Existerar det över huvud taget något sånt?

Eller är det många "kamerablixtar" (Nikon tex) som gäller om man vill ha kort brinntid och hög effekt i kompakt format?

Snälla, hjälp!
 
Senast ändrad:
Photax-blixten ser fin ut. Tyvärr är den väl i storlek som Elinchrom och de andra. Du behöver ett rejält batteripack och blixthuvudet i sig är en rejäl klump.

Dessutom är 1/640s brinntid / duration inte mycket att hurra för på en blixt i den storleken.

Tack i alla fall.

Det jag är ute efter är mer en lite mindre blixt, gärna med 1/1000s eller kortare brinntid. Något större än kamerablixtar men mindre än en portabel studioblixt med stort batteri (Elinchrome Ranger RX, Pro7, Bowens mfl)

Finns det?
 
AlienBees hade jag inte sett innan. Det blir altså_$900 för en 300Ws-blixt med batteripack. Då har man 1/2000 duration. Halva priset mot Elinchrom 1100Ws-system.

Tyvärr är det ju ungefär lika klumpigt som Elinchrom Ranger RX. Man får ha sherpas med sig när man skall ut i naturen för att fota action.

Jag letar vidare efter mer bärbara kit som går ner i en större ryggsäck.

En blixt som Metz med guidetal 60m och kort duration vore det ultimata. Trist att det inte verkar finnas nån sån.
 
Nu har jag hittat ett billigt batteri-aggregat som levererar 115V med äkta sinuskurva.

Vad finns det för kompakta blixthuvuden på 400-1000Ws ungefär, som har kort brinntid (<1/1500s)?

AlienBees är ett alternativ. De kostar mellan 300-500$ beroende på modell och har brinntider kring 1/1600-1/2000s på full effekt.

Vad finns det mer för alternativ som inte kostar skjortan? Någon som vet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.