Annons

Slutliga versionen av Lightroom 4 ute nu...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan

Nu när jag laddat ner 4:an får jag genast två problem:
1. Jag passade på att ersätta en gammal halvtaskig version av SC4 mot Elements 10. När jag går in på Foto/ redigera i, ligger inte Elements där.
2. Mina gamla plugins som Silver efex pro ligger visserligen där men går inte att öppna.

Några idéer om vad jag missat?

Jag tror inte att du har missat något. Upptäckte att jag kan inte editera i Elements 9. Efter lite googlande fann jag att det är många fler som har problem. Gissar att Adobe har en del att göra. Funktionen fungerade faktiskt i Betan.

Jag tror inte att du har missat något. Upptäckte att jag kan inte editera i Elements 9. Efter lite googlande fann jag att det är många fler som har problem. Gissar att Adobe har en del att göra. Funktionen fungerade faktiskt i Betan.

Jo, det verkar inte bättre. Vad jag förstår verkar det fungera bra på pc men mindre bra på mac. Nåväl,förhoppningsvis löser det sig snart.

Ha en trevlig kväll.

Tone Curve försvinner i uppgraderingen

Jag använder alltid Tone curve. På min 5D MKII blir det ofta bra att köra Strong contrast, och ibland kör jag egna presets för att slippa gå ut helt till vitt eller svart.

När jag uppgraderar Catalog till LR4 försvinner alla gamla tone curves. Det är alltså inte när man väljer process 2012, utan när man uppgraderar databasen. Det gjorde att det tog ett tag innan jag upptäckte det. För att gå till den nya processen får du möjlighet att se före/efter-bilder, men det är ju svårare att jämföra hur det ser ut i LR3 och LR4.

Fler har upptäckt problemet:
http://forums.adobe.com/message/4249748

Jag tänker inte uppgradera äldre kataloger innan detta fixas. Däremot kommer jag att använda LR4 för allt nytt.

I Betan kunde vi testa allt utom att konvertera gamla databaser. Jag förstår det helt. Men visst är det lite ironiskt att det är precis det som inte fungerar.

Är det kvar fullversion av ACR i LR4? lite konstigt att man nu "rear" ut LR3 för 1800:- när man kan köpa LR4 för 1300:- om det inte finns någon hake

Vad händer när man importerar den gamla LR3-katalogen till fyran? Transformeras inställningarna från trean till fyrans inställningar? Det skiljer ju en hel del mellan dem. Ändras bilderna då vid transformeringen? Blir den gamla katalogen kvar?

Många frågor!

Det känns ju onödigt att ha både LR3,5 och 4 i datorn.

Du kommer att använda befintlig katalog i 4:an också och inget ändras automatiskt. Du kommer att se ett utropstecken på bilden i Develop och när du klickar på den så kan du välja hur du vill göra. om du vill kan du även köra 4:an med 3ans process om du går ned till fliken Camera Calibration och väljer 2010 som process. Då kommer du inte åt de nya reglagen, men möjligheten finns. //Jens

Tillgängliga språk

Demo filen är samma fil som den man laddar ner vid köp som student.
Svenska och engelska ingår, fast det inte framgår så tydligt på Adobes engelska ”Europe educational store”.

Bilagor

• Skärmavbild 2012-03-07 kl. 13.03.03.PNG
    Skärmavbild 2012-03-07 kl. 13.03.03.PNG
    18.7 KB · Visningar: 725
Om jag vill köpa en uppgradering via Adobes hemsida, kommer jag att få den på svenska då?
Hur fungerar uppgraderingen? Blir den som en vanlig uppgradering, alltså bara att tanka hem och köra igång den för att sedan jobba som vanligt med Lightroom eller måste man fixa och trixa med import osv?

Om jag vill köpa en uppgradering via Adobes hemsida, kommer jag att få den på svenska då?
Hur fungerar uppgraderingen? Blir den som en vanlig uppgradering, alltså bara att tanka hem och köra igång den för att sedan jobba som vanligt med Lightroom eller måste man fixa och trixa med import osv?

Det funkar automatiskt. Ladda ner filen, kör den. LR 4 läger sig som en egen installation bredvid dina tidigare LR-installationer.

När du kör första gången kommer du få en fråga att kopiera och uppdatera din katalog, tryck OK och du är i gång.

Angående svenska så vet jag inte, jag kör engelsk men tidigare har det alltid varit så att installationen innehåller ALLA språkversioner. Det går sedan enkelt att välja version inne från programmet. Är 99% säker på att det är så nu också.

Det funkar automatiskt. Ladda ner filen, kör den. LR 4 läger sig som en egen installation bredvid dina tidigare LR-installationer.

När du kör första gången kommer du få en fråga att kopiera och uppdatera din katalog, tryck OK och du är i gång.

Angående svenska så vet jag inte, jag kör engelsk men tidigare har det alltid varit så att installationen innehåller ALLA språkversioner. Det går sedan enkelt att välja version inne från programmet. Är 99% säker på att det är så nu också.

Tack, jag kör på. Svårt att motstå erbjudandet även om jag inte saknar något i LR idag faktiskt.

Sådär, nerladdat och installerat utan problem. Jag var på fel plats och letade först (amerikanska sidan), därför hittade jag ingen svensk version.
Allt rullade på utan problem, fick lite frågor om jag ville uppdatera kataloger m.m. och efter det startade allt precis som jag lämnade det inkl. alla redigeringar och egna förinställningar. Suveränt!

Jag vet inte vad andra tycker men jag tycker att ett av "problemen" med LR (mest i version 1 och 2 men faktiskt i mindre grad även i version3) har varit den ganska dåliga renderingen av previews (även om man gör dessa i 1:1 i jämförelse med andra "viewers" jag använder. Så det jag saknar är en lika bra detaljåtergivning som i dessa. Om de fixat detta i version 4 skulle det ju räcka med ett enda verktyg för mig. Det skulle jag uppskatta.

Jag vet inte vad andra tycker men jag tycker att ett av "problemen" med LR (mest i version 1 och 2 men faktiskt i mindre grad även i version3) har varit den ganska dåliga renderingen av previews (även om man gör dessa i 1:1 i jämförelse med andra "viewers" jag använder. Så det jag saknar är en lika bra detaljåtergivning som i dessa. Om de fixat detta i version 4 skulle det ju räcka med ett enda verktyg för mig. Det skulle jag uppskatta.

Jag tror att man kan ändra upplösning på förhandsvisningen. Men det var kanske inte så du menade?

/ Kalle

Trots att jag gör dem så stora det går så gillar jag oftast inte vad jag ser.
Det blir inte mer än 1:1. Det ska väl vara full upplösning.

1:1 är full upplösning, vad menar du?

1:1 betyder väl att så många pixlar bilden har visas antar jag för så tolkar jag det under Catalog Settings.
Man får ju välja vid import har jag för mig och sedan kan man välja fyra standardupplösningar och tre kvalitetslägen. Hur tolkar du 1:1 då? 1:1 storleken kan automatiskt tidsbegränsas så att de byts mot mindre bilder efter viss tid. Förmodligen för att spara disk.

Tack för länken ovan till Kost.

1:1 preview är väl en bild lika stor som originalet. Är originalfieln 4000 x 3000 så skapas alltså en lika stor preview.

Så har i alla fall jag fattat det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto