Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartider och stabilisering...

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har funderat lite på ett fast tele på runt 150-200mm - dock utan bildstabilisering. Syftet är sportfoto men även annat som utomhusporträtt och bröllop. Ungefär vid vilken slutartid (handhållet) börjar det bli risk för skakningsoskärpa med denna brännvidd, förutsatt att man är normalstabil själv :) ?

Fråga 2; vilka slutartider bör man få i en normalt upplyst sporthall om man fegar lite med ISO (1600) och kör på bländare 2.8? Jag förstår att det varieriar beroende på belysning men mellan tumme och pekfinger?

Har funderat lite på ett fast tele på runt 150-200mm - dock utan bildstabilisering. Syftet är sportfoto men även annat som utomhusporträtt och bröllop. Ungefär vid vilken slutartid (handhållet) börjar det bli risk för skakningsoskärpa med denna brännvidd, förutsatt att man är normalstabil själv :) ?

Fråga 2; vilka slutartider bör man få i en normalt upplyst sporthall om man fegar lite med ISO (1600) och kör på bländare 2.8? Jag förstår att det varieriar beroende på belysning men mellan tumme och pekfinger?

Som tumregel kan man ha samma slutar tid som brännvidd. Alltså, om du har 200mm så ska slutartiden vara minst 1/200. Då blir du av med skakningsoskärpan.

Fråga två vet jag inte... men 1/200 kanske e en bra gissning :)

För att vara någorlunda säker på att man inte får nån skakningsoskärpa bör man använda slutartider endåt 1/500. Plåtar man på 1/250 blir de flesta bilderna skarpa, om man är normalstadig och koncentrerar sig. På längre tider, 1/125 och tom 1/60, kan man också få en och annan bild utan skakningsoskärpa -- fast inte speciellt många.

Med IS kan du använda två (eller tre eller tom fyra, beroende på hur modern/bra IS är) steg längre tider med motsvarande resultat. För t ex bröllopsfoto tycker jag IS är en ganska given investering.

I den bästa hall som jag varit i så skulle du få 1/1000 och i den sämsta 1/125. Men "normala" hallar ger mellan 1/500 och 1/250 med ISO 1600 och f/2,8.

Skall man köra mellan tummen och pekfingret så får man nog använda tummen på ena handen och pekfingret på den andra.

Det kan till och med variera mycket i samma hall. T.ex. i Lunds Idrottshall där Lugi spelade fram tills i år varierade mina tider mellan ca 1/200 och 1/500 vid ISO 1600 (2,8)

Nu har de flyttat till ny hall och där ligger tiderna på ca 1/400-1/500 på ISO 800

Allright,tack för alla svar!

brännvidd-slutartid var en bra tumregel! Skall nog slå till ändå. Även om IS vid bröllop förmodligen är guld värt...nåväl.

Tack igen

Det är för att i och med att bildvinkeln bli mindre måste man förstora mer, för att få en viss storlek på slutresultatet, och då förstorar man skakningarna också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar