Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartiden på en kamera..?

Produkter
(logga in för att koppla)

nyqa

Aktiv medlem
Tycker mycket om att fota och ska snart inhandla en digitalkamera men vad menas egentligen med slutartiden..? Var blir det för skillnad om man har snabb eller långsam sådan?
 
Slutartiden är den tiden filmen eller sensorn exponeras/den tiden slutaren är öppen.

Har du rörelse i bilden (exempelvis någon som springer) och du vill frysa rörelsen så krävs det att slutartiden är kort, vill du ha rörelseoskärpa så får du använda en längre slutartid så motivet hinner röra sig.

Ett fryst ögonblick med slutartid 1/4000s: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=131758

En bild med rörelseoskärpa med slutartid 1/30s: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=180643
 
ah.. tackar för förklaringen :)

Ja såg för ett tag sedan en bild nån tagit på en gata och de såg ut som en bil som kört på väg jätte fort och lämnat nå slags ljusspår efter sig. Fotografen skrev att han lekt med slutartiden.. kan detta stämma? Hur mycke "rörelse" kan fasta på kortet?
 
Det kan fastna hur mycket rörelse som helst på ett fotografi, allt beroende på hur lång slutartid du använder.
 
Många kameror har "bulb" vilket betyder att du själv bestämmer hur lång slutartiden blir. I princip kan du ha slutaren öppen i timmar... Men. Slutartiden måste ju stå i proportion till mängden ljus som träffar filmen. För mycket ljus och bilden blir överexponerad - för ljus eller i värsta fall (teoretiskt ) helt vit.
 
Jo, och så skall vi kanske tillägga att om du leker med slutartider på 1/20 sekund eller längre så är det förstås stativ som gäller. Så vida du inte klarar av att hålla kameran på millimetern stilla under exponeringen... :)
 
sagan skrev:
TJa, man kan ju "leka" med kamerararörelse och lång slutartid samtidigt oxå :D

I det här exemplet har jag dessutom zoomat under exponeringen:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=145888

Det är alltså 3 olika typer av rörelser i bilden, skakningsrörelse, zoomrörelse och motivrörelse.

Slutartiden 2 sekunder.

Å jag som tänkte det var läge att undvika högre skolans comboshots... ;-)

EDIT: ja... f.ö kunde man ju göra det du gjorde ovan fast med dubbelexponering och två blixtar kanske... :)
 
heh.. kanske lite för dyr för mig... :)

lite OT.. har du kollat nåt med Sonys W1 eller Canons IXUS 40..? Tänkte bara höra dina åsikter om dessa...
 
Kolla så att de har möjlighet till manuell inställning av tid och bländare.
Gå till en fotoaffär och kläm på de du är intresserad av, köp sedan den som har mest prestanda för bäst pris och som tilltalar dig mest!
 
jao.. det vore ju det bästa...
Sonys Powershot DSC-W1 är vell den ja kollast in mest nu... och Canons IXUS 40... men Sonys verkar nästan bättre så.. får se hur detta kommer sluta :)
 
jo
jag fick se det av en vän
leta på FS efter en kille
yaz
efternamn kanellos
han hade det i en resa som vi var o visade mig det
vi fixade det oxå på G3 som jag har
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.