Annons

Slutartid v.s. brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

Bychowiec

Ny medlem
Hej!

Jag heter Magdalena och har fotograferat tidigare, för ca 25 år sedan. Nu vill jag ta upp intresset igen och har lite nybörjarfrågor. Jag har läst på och vill kolla om jag har förstått. Stämmer det att;

1. Jag ska anpassa slutartiden till den brännvidd som jag ANVÄNDER mig av. Tex mitt objektiv har brännvidden 18 - 55 mm och om jag fotograferar nåt med brännvidd 55 mm ska slutartiden vara minst 1/60, men om jag fotograferar med samma objektiv på brännvidd 18 så ska slutartiden vara minst 1/20?

2. Istället för att ändra på bländaren kan jag justera ljusstyrkan på en bild genom att ändra på brännvidden?

Tacksam för svar
Magdalena
 
1 är skapligt rätt 2 är helt fel.

Exponeringen styrs av bländare, tid och ISO av dessa gör man för stunden den bästa cocktail som man önskar för att uppnå det jag listar nedan, utöver detta så kan man behöva justera exponeringen med exponeringskompensationen

Tiden, är det ett rörligt motiv så behöver du en kortare tid men också kan du behöva ha en kortare tid för att inte få rörelseoskärpa, det du var inne på i punkt 1. Idag har de flesta objektiv bildstabilisering så de gamla riktlinjerna stämmer inte helt man klarar oftast en 2-4 steg längre tid än de gamla reglerna

Bländare, styr du skärpedjupet stor öppning kort skärpedjup, men du ska undvika de minsta öppningarna för där faller skärpan

ISO , ha denna så låg som möjligt, ju högre desto mer brus

Det bästa är att du går ut och skruvar på detta helt vilt och så ser du på bilderna därefter vilka effekter det ger, det är inget farligt utan ut och fotografera

Man kan styra dessa parametrar på olika sätt med en programratt men det har jag inte gått in på
 
Hej!

Jag heter Magdalena och har fotograferat tidigare, för ca 25 år sedan. Nu vill jag ta upp intresset igen och har lite nybörjarfrågor. Jag har läst på och vill kolla om jag har förstått. Stämmer det att;

1. Jag ska anpassa slutartiden till den brännvidd som jag ANVÄNDER mig av. Tex mitt objektiv har brännvidden 18 - 55 mm och om jag fotograferar nåt med brännvidd 55 mm ska slutartiden vara minst 1/60, men om jag fotograferar med samma objektiv på brännvidd 18 så ska slutartiden vara minst 1/20?

2. Istället för att ändra på bländaren kan jag justera ljusstyrkan på en bild genom att ändra på brännvidden?

Tacksam för svar
Magdalena

Det som du skriver här är en bra 'tumregel' att ha i bakhuvudet, att då ha som 'långsammaste' slutartid motsvarande brännvidden på objektivet för att fortfarande kunna ta en skarp bild med en 'handhållen' kamera! Den regeln fungerar bra!

Sen kanske du är extra bra på att hålla en kamera stilla och kan då använda dig av långsammare slutartid. Lutar man sig mot något går det också att ta en bild med långsammare slutartid. Har du stativ kan du ju öka slutartiden rejält mycket. Har kameran/objektivet nån form av 'vibrationsreducering' så går det ju också att ta en bild med skapligt längre slutartid med en handhållen kamera, men tänk på att alla metoderna för att reducera rörelseoskärpa, inte hindrar att motivet blir suddigt, om det rör sig.. så klart!
Hälsn!
 
Angående 2:an.
Många zoom-objektiv har variabel största bländare som ändras med brännvidden. Kan möjligen vara detta som ligger bakom din tanke.
Men de två tidigare inläggen förklarar det som är viktigt.
 
Man ska inte räkna med att 1/brännvidden räcker för att med någon säkerhet räcker för skarpa bilder med objektiv utan stabilisering. Snarare skulle jag säga 1/(brännvidden*2), även om längre kan gå med lite mer koncentration.

Sedan är det förmodligen APS-C i frågan givet omfånget 18-55 och då får man ta brännvidden*1,5 (eller 1,6 om Canon) för att få motsvarande mått som den gamla tumregeln säger. Den är baserad på småbild/"fullformat" som ger ett vidare utsnitt vid samma brännvidd.

Ergo, jag skulle snarare säga 1/(brännvidden*2*1,5) i det aktuella fallet, även om man kan pröva med längre. Har objektivet stabilisering så kommer man undan med klart längre tider än så om motivet inte rör sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.