Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutartid med blixt

Du går in i custommenyn rad 25 auto FP och ställer den i På. Sedan kan du använda ner till 1/4000 s. Detta funkar bara med separata blixtar typ SB 800.

Micke
 
SB400 funkar ej med kort slutartid

Enligt manualen för D80 så funkar detta inte på SB400 som är en enklare typ av blixt. Se nedanstående citat ur manualen.

25: Auto FP (endast läge P, S, A och M)
Välj På om du vill aktivera Automatisk snabb FP-synkronisering när du använder blixtarna SB-800, SB-600 eller SB-R200 (säljs separat) med kortare slutartider än 1/200s (eftersom den verkliga slutartiden kan vara något längre än den som visas i läge P och A aktiveras Auto FP inte alltid vid en slutartid på 1/200 s). Automatisk snabb FP-synkronisering är inte tillgänglig när den inbyggda blixten används. Standardinställningen är Av.
 
hej alla!
en annan fråga angående nikons slutartider. kanske någon som kan hjälpa mig..

har precis bytt mitt canonsystem mot en Nikon d3:a. var supernöjd fram tills att jag märkte att jag inte kan se vilken slutartid som väljs vid dåliga ljusförhållanden om jag kör på beländarstyrd automatik. den säger bara "LO" ist för att som min gamla canon visa mig den tid som valts.

snälla säg att det bara rör sig om en enkel inställning. har suttit större delen av dan med manualen för att lösa mitt problem och ingen jag ringt har kunnan hjälpa mig...
börjar bli desperat!!

tack på förhand!

magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.