Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

slutartid nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihopa! jag har ett problem med inställningar på min nyinköpta d7000..

Är väldigt intresserad av att fota ex. vatten och bilar som kör vid mörka tillfällen, med lång slutartid..
Men idag när jag var ute och skulle försöka fota molnens rörelse mot ett fast vattentorn så blev det bara galet. Jag använder mig av "S" inställningen på vredet, och hur jag än ställer ISOn så blir bilderna kritvita? kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta. är det för att jag fotar mot en ljus himmel som bilderna blir vita? eller ska jag använda mig av en annan inställning på vredet?

vore tacksam för svar!

Hej,

använd exponeringsmätaren för att se om du överexponerar.
Basiso är väl 200 (som på min D90), jag skulle eg. inte rekommendera
att gå under men det finns ju LO inställningarna.
Annars får du köra på maximalt den slutartid som ger den minsta bländaren som
ditt objektiv kan ge.
Om det inte ger dig tillräckligt lång slutartid så är det till att införskaffa ett ND filter som
mörkar ner bilden men ej förvrider färger.

/Ola

Problemet är att i dagljus så kan du normalt sett inte använda så lång slutartid. Ljuset är helt enkelt för starkt för att det ska bli rätt exponerat även om du väljer ditt objektivs minsta bländare och din kameras lägsta ISO. Ska du dessutom få rörelseoskärpa på moln så behöver du säkert ha flera sekunders slutartid och då blir bilderna överexponerade till bara vitt.

Eventuellt skulle du kunna använda sk ND eller gråfilter för att få ner mängden ljus.

Om du sätter din kamera på P-läget och lägsta ISO och vrider/snurrar på inställningsratten så kommer du att se vilka tider och bländare som din kamera tycker är OK. Dessa värden är i de allra flesta fall rätt och om inte annat inte så långt ifrån. Med utgångspunkt i de värdena så kan du skaffa dig en uppfattning om vad som är rimligt att kunna fotografera med för tider och bländarvärden.

M

ANNONS