Annons

slutartid med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheBigZ

Medlem
Jag har en 20 år gammal pentax med tre objektiv, 35, 50 samt 80-200mm. Är nybörjare och lite osäker när det gäller användandet av blixt, pentaxen har nämligen ingen automatisk inställning för ändamålet.

På blixten finns en "exposure table". Ska jag följa denna? Exempel: tabellen säger bländare 5,6 4m från motivet. Men för vilket objektiv gäller denna siffra, det borde ju skilja sig eller? Och vilken slutartid ska jag ha? Automatiken tar ingen hänsyn till blixten men det går att manuellt ställa in 1/25, 1/50, 1/100, 1/200, 1/400 som slutartid.

Råd och kommentarer mottages tacksamt av en nybörjare!

Mer om slutartiden kan du läsa i denna diskussion.

I övrigt är det tabellen som gäller. Brännvidden har ingen betydelse för inställningarna. Men du bör ändå ta reda på vilken brännvidd/bildvinkel blixten är byggd för, om den t ex lyser ut ett 50 mm så får du mörka hörn om du använder ett 35 mm-objektiv.

Problemet är att min kamera inte tycks ha någon markering alls om vad som är bra slutartid vid blixtanvändning. Ett reglage låter mig dock välja mellan "auto" (som inte funkar med blixt), 1/100 samt boll. Är det möjligen 1/100 som är lämplig för blixt?

Mycket riktigt en Pentax ME... Så, för att göra en lång historia kort. Vid blixtanvändning ska jag (förmodligen) köra 1/100 och följa tabellen på blixten när det gäller bländare. Eller?

Japp. Glöm inte att justera efter filmkänslighet, men det brukar ju vara separata kolumner i blixttabellen för olika filmer, så det har du nog tänkt på.

En dum fråga kanske...ber om ursäkt i så fall.

Är du säker på att blixten är helt manuell? Finns det inget auto-läge? Ingen liten fotocell (ljusmätare) på blixtens framsida?

Det fanns automatiska blixtar redan på 70-talet, men då doserades ljuset via en separat fotocell. Idag mäts ju blixtljuset genom kameraoptiken.

Förövrigt är ME en liten, trevlig och snygg kamera. Hade en själv på det glada 70-talet.:)

TheBigZ skrev:
Automatiken tar ingen hänsyn till blixten men det går att manuellt ställa in 1/25, 1/50, 1/100, 1/200, 1/400 som slutartid.

Märkliga slutartider...?
25, 50, 100, 200 och 400 låter mer som filmkänsligheter (ISO-tal), tycker jag. Är det på blixten du ställer in dessa värden?

Först blixten: den är helt manuell. Det är inte originalblixten till Pentax ME utan en simpel Weist helt utan finesser. Originalblixten till ME hade automatik som passade till kameran men inte Weisten.

Manuella slutartider: jo, det handlar om manuella slutartider (på sätt och vis). Den enda som går att ställa in manuellt är 1/100 (för blixtläge). Dessutom kan man manuellt tvinga slutartiden i fyra lägen: 1/4, 1/2, 2 och 4 gånger vald slutartid, således 1/25, 1/50, 1/200 och 1/400 för manuellt vald 1/100. Funktionen är även användbar i tex motljus då automatiken inte hänger med.

Fast vid närmare eftertanke har jag nog fel: det går troligtvis inte att lura kameran med att manuellt köra 1/100 och sedan ställa in tex 1/2 ggr, det blir ändå bara 1/100. Det är bara i Auto som funktionen funkar. Om auto tex säger 1/250 kan jag "tvinga" den till till exempel 1/2x1/250 = 1/500 med samma bländare osv... verkar inte funka med fasta 1/100. (Hoppas att någon förstår vad jag menar)

Sorry, jag skrev nedanstående innan jag hade läst din korrigering....

Den funktionen kommer jag inte ihåg från Pentax ME. Minns däremot att det fanns en ratt för exponeringskompensation runt återspolningsveven. Ratten var märkt med just 4x, 2x, ...osv. vilket är samma sak som exponeringskompensation +2 steg, +1 steg osv. Den manuella ISO-inställningen fanns i samma reglage. (Att exponeringskompensera och att ändra ISO är ju egentligen samma sak.)

Jag tvivlar starkt på att den ratten påverkar den manuella inställningen 1/100, men du får gärna rätta mig om jag har fel.

Mvh/Acke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar