Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid för stjärnor

Produkter
(logga in för att koppla)
Oftast går det helt enkelt inte ihop sig med kraven att få den här planeten lagom exponerad och samtidigt punktformade stjärnor... Redan vid fem minuters exponeringstid blir det ganska långa spår.

Om det är stjärnorna som är huvudmotivet så kan man ju montera kameran på en motordriven stjärnkikare. De kostar sisådär tolvtusen och uppåt. Men då blir det naturligtvis rörelseoskärpa på allt annat än himlen.
 
Få se nu... jorden snurrar ett varv på tjugofyra timmar. 360 grader på 24 timmar blir 15 grader per timme, blir en grad på fyra minuter.

Med normalobjektiv har du en bildvinkel på ca 45 grader, gissar jag. (Någon rättar mig väl...) och då rör sig alltså stjärnorna över en fyrtiofemtedel av bilden på fyra minuter. Det blir störande långa spår.

Edit: På 30s blir verkan då en åttondel, alltså en trehundrasextiondel av bilden. Sisådär tio pixlar på en normal DLSR. Med teleobjektiv blir det värre
 
Har en fråga om stjärnor som jag velat fråga länge,

Om man vill få stjärnorna att snurra runt i bildvinkeln, alltså har mittpunkten för stjärnornas väg, mitt i bilden, var ska man sikta ? går det bara på vissa platser? eller vissa tidpunkter på året ?

Och en fråga till, blir det inte väldigt mycket brus om man har slutartider på typ 2 timmar?

Mvh Simon
 
Slan skrev:
Om man vill få stjärnorna att snurra runt i bildvinkeln, alltså har mittpunkten för stjärnornas väg, mitt i bilden, var ska man sikta ? går det bara på vissa platser? eller vissa tidpunkter på året ?
Stjärnornas väg? Den rörelse man ser på ett fotografi beror inte på att stjärnorna är på väg någonstans (de är de i och för sig, men den rörelsen ser man inte så enkelt) utan på att jorden roterar. Därav inses lätt att man pekar objektivet mot en av de två punkter i universum som jordaxeln pekar mot. På norra halvklotet råkar det finnas en stjärna där, Ursæ Minoris, vanligtvis kallad Polstjärnan.
 
BengtJohnsson skrev:
Få se nu... jorden snurrar ett varv på tjugofyra timmar. 360 grader på 24 timmar blir 15 grader per timme, blir en grad på fyra minuter.

Men det kan bara gälla om man tar vinkelrätt mot jordaxeln. Tänker jag rätt så måste man multiplicera ditt resultat med cos(v), där v är vinkeln från ekvatorn.

(För tex Linköping är v = 58,25 så här får man multiplicera med cos 58,25 = 0,53 om man tar rakt uppåt. Dvs på fyra minuter rör sig stjärnorna 1*0,53 = 0,53 grader. För stjärnorna tar det alltså 1/(0,53/4)= 7,5 minuter att röra sig en grad. Observera att det gäller om man tar rakt uppåt.) Eller tänker jag fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.