Annons

Slutartid fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag funderar över lämplig slutartid när man fotar fåglar i rörelse. I vissa fall är det nödvändigt att öka slutartiden för att få tillräckligt med exponeringstid så att man inte får alldeles för mycket underexponering. Självklart har man ändrat iso och bländare till mest möjliga. Utöver exponeringskompensation, så återstår slutartid. Utifrån er erfarenhet, vilka slutartider kan man dra ner till men fortfarande få behållning av bilderna? Faktorer som fåglarnas rörelsehastighet och avstånd påverkar naturligtvis, men breddar möjligheterna för att diskutera den här frågan!

Som sagt, det beror på avstånd, hastighet (dvs, både fart och riktning), vad du har för objektiv osv.

När jag fotograferade lunnefåglar på Runde försökte jag hålla mig vid 1/1000 sekund. Givetvis försöker jag också panorera med, vilket
för övrigt är ditt enda val när ljuset är otillräckligt.

På min 1D Mark II har jag helst inte mer än ISO 400 och vidöppen bländare. En del använder Tv-läget för att tvinga fram t ex 1/640 s men jag tycker det är lika bra att öppna upp och köra så snabbt som det går. Om det är mycket ljus går jag hellre ner i ISO, men aldrig under 200.

Så det är väl mitt tips: vidöppen bländare, panorera, ISO 200-400 (med ett öga på slutartiden). Sen kan du i efterhand se vad som funkar och inte funkar på just den fågelarten.

Ha ... festligt! Tog mina första fågelbilder i dag. Denna är tagen med 1/50, f 5,6, ISO 125 med en Nikon D1X med Nikon 300/2,8 + 2,0 konverter. Bilden togs genom sidorutan på bilen med själva rutan som stöd. (Nedvevad ruta!) Trodde inte att det skulle bli användbart, men det blev rätt OK.

Bilagor

• 2005-08-10-0006.jpg
    2005-08-10-0006.jpg
    56.2 KB · Visningar: 1,529
En måhända dum fråga, men varför vill man inte ha så lågt iso som möjligt om ljuset är tillräckligt för situationen?
Kjell skrev:Om det är mycket ljus går jag hellre ner i ISO, men aldrig under 200

[edit]Tog bort en massa skräptecken min läsare lägger till ibland...[/edit]

Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om det finns tillräckligt med ljus väljer jag ett lägre ISO-tal, men jag går aldrig under 200 på min 1D Mark II eftersom det inte blir mer brus där än på ISO 100.

Nja ska jag plåta fåglar i mycket vild rörelse tar jag högst iso 400 och kanske en slutartid på 500/sek.

Kjell:
Jag försökte bara utröna om det fanns någon speciell anledning att hålla sig ifrån även de lägsta iso-talen, vilket det visade sig inte finnas.

Jag tror ingen menar att man ska använda högre iso än nödvändigt, men om det är för mörkt p g a väder eller tidpunkt så kanske man blir tvungen att gå upp.

Intressant det här. Min undran kommer från ett par dagar i juli. Vi har en gigantisk lind. När den blommor kommer bin, humlor och hela trädet börjar surra, det är helt fantastiskt. Efter någon dag kom det svalor som flög lågt över marken, runt och runt trädet. Jag antar att de fångade insekter. Det var riktigt häftigt, jag kunde stå mitt bland dem och de flög runt mig. Naturligtvis försökte jag fota, men fånga en svala i flykt strax ovan mark en dag när det är regn och mulet utan optimalt objektiv...

StefanN skrev:
En måhända dum fråga, men varför vill man inte ha så lågt iso som möjligt om ljuset är tillräckligt för situationen?

[edit]Tog bort en massa skräptecken min läsare lägger till ibland...[/edit]

Hej

Själv brukar jag inte ha lägre än 200 ISO på flygande fågel, oftast ligger jag på 250-320 ISO för jag vill ha lite marginaler. Tex 50 ISO skulle nog kunna räcka ibland då man fotar rakt upp mot blå himmel, men om det nu tex snabbt drar förbi en duvhök på låghöjd och man har en mörk skog som bakgrund, skulle inte kanske slutartiden räcka till för att "frysa fågeln"

Klicka på full exif på bilderna nedan (länk) för att se vilka ISO och slutartider jag har använt.

MVH

Omar
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/galleries

Jag använder en Eos 350D och ett Sigma AF 300/4 APO.
Jag brukar försöka hålla slutartiden på 1/640 eller däröver. Ofta tycker jag att jag kan ana en viss rörelseoskärpa på bilder tagna med ex 1/500. Men, slutartiden beror naturligtvis på situationen.

Jag brukar även se till att försöka blända ner något, upplever att sigmat på full öppning inte är knivskarpt, men det är absolut inte oskarpt ens på full öppning.

Jag fotar mycket med 500mm & 700mm på en&trebens,stativ och använder medvetet ofta långa tider. Snittet på de 260 bilder jag tog här omdagen låg nog på mellan 1/15 och 1/30 sek. Rättså långa tider alltså. Fick ett par bilder med 700mm+IS+enbenare som var perfekt skarpa på f22 och 1/10 sek ISO 200, då är det roligt att fota!

Min favorittid är allt beroende på vilken fågel som fotas och i vilken situation. Beror alltså på hur fort motivet rör sig,,
MEEEEN tider jag tydligen om och om igen tycks återkomma till är 1/15, 1/30 och 1/60 sek. Pröva dem med det längsta tele du har..

Men visst uppkommer det också tillfällen då jag föredrar kortkort tid. En bra tid i dessa sammanhang är 1/800 sek... speciellt om man tillåts hålla ISO 200!

MVH Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar