ANNONS
Annons

Slutarproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Neree

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Jag är en stolt ägare till en Canon FX i mycket fin skick som tar mycket vackra kort. Detta ideal förstörs dock pga av att ca 50-60% av bilderna jag numera knäpper med kameran kommer med en svart rand på ena sidan fotot, ibland täcker detta mörka område upp till halva kortet.

Enligt en bekant till mig beror detta på att slutaren inte riktigt fungerar som den ska vilket ju låter vettigt när man tänker på hur en kameras mekanism fungerar.

Nu till min fråga: vad kan jag göra åt detta? Skicka kameran på reparation? Lönar det egentligen sig att skicka en kamera som kostade 800 kr för lagning? Finns det några enkla lösningar på problemet?

Om du inte fotar med blixt (som jim frågade) då har du slutarproblem. När du spänner slutaren drar du första ridån framför öppningen, samtidig drar du andra ridån helt bort. Det kan händer att andra ridån inte rullas upp helt och stannar en bit in i filmruta. den där delen blir då inte exponerat.

Det är mycket osäker om det lönar sig att laga kameran. Måste slutaren bytas räcker det troligtvis inte med en tusenlapp och tillgång till reservdelar är tveksam.
En fungerande FX kan du köpa för betydligt mindre pengar om du söker lite på nätet eller kanske i Olofström den 12. september (fotobörsen). Där har det alltid varit ganska många Canon FX till salu.

Tack för era svar!

Jag fotograferar utan blixt så det är problem med slutaren alltså.
Tack för era upplysningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar