Annons

Slutarproblem på en 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

degerman

Ny medlem
Hej! Min kamera har fått som det visar sig nu problem med slutaren, detta helt utan anledning. Kameran är knappt två år gammal. Inga garantier gäller längre väl? Någon som vet en tänkbar anledning till problemet? Vanligt? Jag har haft väldig otur med mina Canongrejer så jag blev inte förvånad...men 3.200 kr för att byta slutaren. Är kameran värd så mycket investering? Hjälp mig!

Slutare ger upp förr eller senare, det går inte att ge några exakta garantier. Det behöver inte vara något "fel" utan bara ren och skär otur. Men när det händer är det bra om du har en allriskförsäkring, brukar ge ersättning för reparationer alternativt till en ersättningskamera (begagnad av samma modell).

Annars är en 40D tillräckligt modern för att vara värd att reparera, men tänk på begagnade exemplar finns att få från 4000 kr. Sedan kanske du av andra skäl vill uppgradera dig, så det är svårt att ge råd om hur du bäst agerar.

Senast ändrad:
Jag hade samma problem med min 40D i somras, 20500 bilder tagna med ca 9000 på snabb serie och 2 år gammal.
Jag hörde med en firma i Åbo, Finland, angående pris och eventuell garanti.
Det visade sig att om de hittade material eller produktionsfel så skulle canon stå för det, och det gjorde de :)
Kameran fick dom på måndag morgon och den var färdig på onsdag morgon.

Hör dig för men jag tror att du kan få det bekostat av canon.

Lycka till!

Hans

Hej!
Tack för info , jag ska göra detta. Jag har inte tagit i närheten så många bilder med min och nu när jag tittar i mina mappar ser jag att den har felexponerat innan det rasade helt och bara blev "error 99".

ANNONS