Annons

Slutarljud på D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
En del bedömare tycks anse att D5D är alltför högljudd när spegeln fälls upp inför exponeringen. Vad tycker ni som äger kameran? Jämför gärna med tidigare analoga erfarenheter.
 
Om den är lika "högljudd" som D7D så tycker jag nog att man överlever det. Jag har aldrig reagerat över det. Men om man står bredvid någon som har en 20D så är det en markant skillnad på spegelljudet. Jag har ännu inte stört mig på spegelljudet. Det känns bara äkta ;0)). Och så högt är det faktiskt inte som vissa vill framstå att det är. Jag har hört värre speglar på analoga kameror och det har man överlevt i årtionden. Min 800si låter ungefär lika mycket i spegeln som min D7D.

mvh/Ove
 
Jag var lite rädd för spegeljudet innan jag köpte min D5D. Om man jämför med t ex EOS350 så har den ett mer dämpat och kanske "mer sofistikerat" ljud. Nu när jag haft den ett tag reflekterar jag inte över ljudet. Det låter rätt distinkt och äkta. Den oro jag hade känns nu helt obefogad.
 
Säger ungefär som Ove, har också D7D och den är lite vass jämfört med 20D som dock också är lite högljudd, D70 är mycket mjukare i ljudet och känns nästan viskande i jämförelse.

Vid serietagning i en tyst kyrka så kanske man önskat ett mer diskret spegelljud men för övrigt så är det inte nåt jag i dag tänker på.

//Larsa
 
Aton_ skrev:
En del bedömare tycks anse att D5D är alltför högljudd när spegeln fälls upp inför exponeringen. Vad tycker ni som äger kameran? Jämför gärna med tidigare analoga erfarenheter.
Tja, den slamrar lite men det är åtminstone inget problem för min del. Ljudet är lite hårt men ganska distinkt, tycker själv det känns ganska förtroendeingivande egentligen men det är ju ingen smygarkamera direkt. Självklart saknar jag ibland det mjuka och härligt konstiga ploppljudet från den gasdämpade spegeln i min gamla XD-7, åtminstone av rena nostalgiskäl, men man kan ju inte få allt :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.