Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarhållbarhet på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Är det någon som fått lämna in sin 300D för att byta slutare?
Isåfall: Hur många avtryckningar hade du?
Gällde garantin för det?
Om man inte har garanti, vad kostar det då?
Kan man göra lite själv, t.ex. beställa en slutare och montera in den (fast då försvinner väl garantin ganska fort)?

Har sökt en del här på FS och bara fått som svar att 300D ska hålla för mellan 15000 och 60000 avtryckningar, detta är ju en vesäntlig skillnad.

/A\
 
Tack för svaret!

Oj, det var mycket minre än vad jag räknat med. Efter ett par veckor är jag upp i runt 2000 avtryckningar. Får nog lämna in den efter jul då.

/A\
 
Nja, jag hade nog lite av ett måndagsexemplar i det avseendet. Slutaren skall hålla betydligt lämgre än så. Dessutom dog min inte helt utan hängde sig ibland.
 
För 10D räknar dom med 50´000-60´000 exponeringar och jag tror det var två år, vilket som än kommer först. Efter det får du bekosta bytet själv, har för mig att det är en 3000kr där.

300D borde om inte hålla samma antal exponeringar klara iaf hälften. Sen är det ju inte så att den automatiskt pajar om den blir äldre, men den kan börja sacka så tiderna inte stämmer, etc.
 
Nej, det finns som jag ser det ingen anledning till oro. Det finns 845 ägare av 300D på Fotosidan och jag vet bara en knapp handfull som har haft problem. Lycka till med köpet!
 
Kolla www.dpreview.com

Jag ligger runt 8000 untan några problem än så länge, men jag har läst om att flera personer har fått skicka in sin kamera efter ca 10000 bilder (pdreview).

Jag ska till Thailand om en dryg månad så jag hoppas att allt håller. Har med mig en portabel enhet som rymmer 40 gig. så jag tänkte väl ta 1000 bilder iaf.

/ Magnus
 
Annars kan man ju alltid köpa den svartmålade 300D. Den SER ju i alla fall "proffsigare" ut, så kan man inbilla sig att både slutaren och bilderna blir bättre än om skalet hade varit silverfärget. ;-)

/Jens, som tycker "jag-måste-ha-en-svart-kamera-med -ett-vitt-objektiv"-grejen är rätt tramsig.
 
Jag har inte haft något problem med min ännu.
Jag har knäppt 12 000 bilder sedan april.

Däremot spräckte jag displayen redan första månaden, men det kan jag leva med. De säljer ju skydd speciellt nu för att displayen är så klen...
 
Mysmasken skrev:
Jag har inte haft något problem med min ännu.
Jag har knäppt 12 000 bilder sedan april.

Däremot spräckte jag displayen redan första månaden, men det kan jag leva med. De säljer ju skydd speciellt nu för att displayen är så klen...

Var kan man köpa det skyddet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.