ANNONS
Annons

Slutaren i Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Har någon här bytt slutaren i sin 10D. Hur många bilder höll den och vad kostar det att sätta in en ny hos Canon?

Lars
 
Pippo skrev:
Skall klara 75.000 - 150.000 exponeringar enligt canon.

VAR har du hört detta?? 30.000 är den korrekta siffran, enligt mina källor på Canon.

Den kan naturligtvis hålla betydligt längre, men efter 30.000 är det inte ovanlig att den slutar fungera.

3000:- kostar det att byta den... (på ett ungefär)
 
Apropå detta; finns det något rekommenderat "serviceintervall" för 10D, när man bör låta en verkstad gå igenom kameran?
 
Jeppe skrev:
VAR har du hört detta?? 30.000 är den korrekta siffran, enligt mina källor på Canon.


30 000? Det är ju inte mycket på en digitalkamera. Det är ju bara 3 år om man fotar knappt 1000 bilder i månaden. Typ 200 i veckan.

Eller om man vänder på det, 1.5 år om man fotar 2000 bilder i månaden.

Jag trodde en slutare räckte betydligt längre än så.
 
o-laser skrev:
30 000? Det är ju inte mycket på en digitalkamera.

Intressant att du använder ordet digitalkamera... ;) Skulle slutaren på en digitalkamera hålla längre än en på en analog? Det är väl samma konstruktion, eller?
 
Dom har väl ingen speciell slutargaranti, det intressanta för användaren måste väl ändå vara hur många exponeringar slutaren håller för i median eller medeltal?

Siffran 30 000 får iallafall mig att tveka att brassa på och ta många alternativa bilder av ett visst motiv. Som jag förstår det verkar de flesta med en DSLR ta någonstans mellan 500 och 2000 bilder per månad men det kanske är nyhetens behag.

Nu har jag iofs inte en 10D men slutaren i D70 kan väl inte vara så annorlunda.
 
ringmod skrev:
Intressant att du använder ordet digitalkamera... ;) Skulle slutaren på en digitalkamera hålla längre än en på en analog? Det är väl samma konstruktion, eller?

Jag hoppas verkligen en digitalkamera inte har samma slutarkonstruktion, man fotar ju mångdubbelt med en digitalkamera. Se ovan.
 
ringmod skrev:
Det är väl samma konstruktion, eller?

Japp..det är det..

Man får hålla isär begreppen.. Vanliga digitalkompakter t.ex. har ingen slutare alls..

Fakta: 10D's slutare är garanterad 2 år eller 30000 exponeringar... Slutar den fungera efter 30.000 men före två år så är det enligt Canon ingen garantiåtgärd.

Likaså om du når 20.000 exponeringar efter 3 år...inte heller garanti..

Förstår inte varför folk envisas med att ta så himla mycket mer bilder bara för att man kör digitalt?

Eller tänk såhär.. 30.000 rörelser.. kostar 3000:- dvs 10 öre per bild....och?

Ett dia kostar 2:- per bild...+ ett eventuellt slutarbyte..
 
Det är väl bara att lägga in ett slutarbyte i budgeten från början.

För vad har man för alternativ. En mark II kostar 42 000... det är mer än 3000 kronors skillnad.
 
Det är väl rätt självklart att alla fotar mer med digitalkameror, noll filmkostnad.

Och det är ju en del av tjusningen, att kunna fota mer.

Så du fotar inte mer när du kör digitalt?
 
o-laser skrev:
Det är väl rätt självklart att alla fotar mer med digitalkameror, noll filmkostnad.

Och det är ju en del av tjusningen, att kunna fota mer.

Så du fotar inte mer när du kör digitalt?

Jo.. men inte så himla mycket mer.. Kanske dubbelt... Inte av samma motiv, men av flera motiv.. Jag ser inte slutarkostnaden som något att bråka om.. Det är ju i princip den enda, förutom minnesmedia, den enda kostnaden man har.

Som sagt.. mina 10.000 avtryck har kostat mig totalt (om vi räknar på en livslängd av 30.000) 2000:- om vi fördelar minnesmedian på 30.000 bilder oxå.

2000:- på 10000 bilder.. det är 20 öre / bild dvs 1/10 av filmkostnaden...

Att jag inte tar "mer än" dubbelt så många bilder, jämfört med när jag fotograferade analogt, beror kanske just på det.. att jag har fotograferat analogt och kanske har erfarenhet som en som köper en digitalkamera som första kamera inte har. Jag vet inte..
 
Jeppe skrev:
Jo.. men inte så himla mycket mer.. Kanske dubbelt... Inte av samma motiv, men av flera motiv.. Jag ser inte slutarkostnaden som något att bråka om.. Det är ju i princip den enda, förutom minnesmedia, den enda kostnaden man har.

Som sagt.. mina 10.000 avtryck har kostat mig totalt (om vi räknar på en livslängd av 30.000) 2000:- om vi fördelar minnesmedian på 30.000 bilder oxå.

2000:- på 10000 bilder.. det är 20 öre / bild dvs 1/10 av filmkostnaden...

Att jag inte tar "mer än" dubbelt så många bilder, jämfört med när jag fotograferade analogt, beror kanske just på det.. att jag har fotograferat analogt och kanske har erfarenhet som en som köper en digitalkamera som första kamera inte har. Jag vet inte..

Det var någon annan som inte gillade kostnaden. Precis som du säger, slår man ut slutarkostnaden på 30 000 bilder blir det inte mkt per bild. JAG däremot, gillar inte känslan av att någonting jag trodde var nästintill outslitligt "bara" har en livslängd på några år.

Och jag vet redan med mig att när slutaren så småningom ger upp kommer jag inte byta den utan köpa ny kamera istället.

Tillägg: Jag tog 10000 bilder med min gamla F90 och det tog många år. Med D70n har jag redan tagit 1000 bilder.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Det gör den antagligen. 30000 är väl vad Canon garanterar. Det betyder ju inte att slutaren med automatik rasar när du tar exponering nummer 30001 ;o)

Canon garanterar inget. Går den sönder efter 10.000 så för du betala en ny (om du inte har garanti kvar).
Lars
 
Jeppe skrev:
Jo.. men inte så himla mycket mer.. Kanske dubbelt... Inte av samma motiv, men av flera motiv.. Jag ser inte slutarkostnaden som något att bråka om.. Det är ju i princip den enda, förutom minnesmedia, den enda kostnaden man har.

Som sagt.. mina 10.000 avtryck har kostat mig totalt (om vi räknar på en livslängd av 30.000) 2000:- om vi fördelar minnesmedian på 30.000 bilder oxå.

2000:- på 10000 bilder.. det är 20 öre / bild dvs 1/10 av filmkostnaden...

Att jag inte tar "mer än" dubbelt så många bilder, jämfört med när jag fotograferade analogt, beror kanske just på det.. att jag har fotograferat analogt och kanske har erfarenhet som en som köper en digitalkamera som första kamera inte har. Jag vet inte..

Så du har ingen kostnad för hård-diskar eller DVD att spara bilderna på. Eller mjukvara till bilderna. Eller alla dator.prylar som man köper p.g.a att man plåtar digitalt. Det är bara en "myt"att det inte kostar något att fotografera när man väl har digital-kameran. Jag har aldrig gjort av med så mycket pengar som jag gör nu på kamera-prylar + alla tillbehör. Inte för att jag klagar för jag gillar det men säg inte att det inte kostar något.
Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.