Annons

Slutare på icke DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Är det någon som kan förklara hur "slutaren" fungerar på en digitalkamera som inte är spegelreflex.
Jag har själv en Dimage A2 och där faller ju ljus på CCD hela tiden när man komponerar en bild.
Har själv en ide om att precis innan bilden tas så "släcks" CCD och "tänds" igen den tid som motsvarar slutartiden t ex 1/125s med en viss förspänning som motsvarar valt ISO. Det ljus som registreras under det korta tidsintervallet ligger till grund för bilden som skapas.

Är det någon som vet exakt hur det funkar?
 
Du beskriv förloppet ganska bra själv. Det är ungeför så det fungerar.
Sedan finns det faktiskt kompakter med riktig slutare. De stänger, rensar CCDn, öppnar lämplig tid ,läser av CCD sist så öppnas slutaren så att du kan sikta in nästa motiv.
 
Då var jag inte helt ute och cyklade.
Vet du vilka kompakter som har mekanisk slutare?
Hur är det med Dimage A2?
 
De allra flesta icke-SLR-digitalkamerorna saknar mekanisk slutare (alltså nåt som "skymmer" sensorn), jag vet inte av någon som har det.
Istället sker det hela på elektronisk väg, då någon sorts styrsignal gör att sensorn bara är "aktiv" under en viss tidsperiod.
Även vissa DSLR har detta, då en slags kombination av mekanisk och elektronisk slutare. Används mest för att kunna åstadkomma väldigt korta slutartider och blixtsynktider.
 
Många kompakter använder bländaren som slutare.

Igen med bländaren, ladda ur sensorn, opna bländaren för exponering och sedan stängs den igen. Detta sker ofta i en kombination med elektronisk slutare.
 
Jag tycker det raslar till lite på A1 när man tar en bild. Rasslet är säkert som Robert skriver, bländaren.
Är det inte likadant på A2?
 
Jo,
stänger man av det elektroniska slutarljudet hörs
ett svagt klickande när man exponerar, men med tanke på att kameran blixtsynkar på alla tider så
misstänker jag att ingen mekanik är inblandad.
Men jag vet inte säkert.
 
Tog självporträtt med min A2 en gång o då blev jag lite fundersam eftersom ag var säker på att slutaren var elektronisk.
Men det var nog som sagt tidigare bländaren som användes i kombination med elektronisk slutare som Robert sa.
 
Minolta Dimage 7i har mekanisk slutare, den stängs strax före fotograferingen och öppnas under fotograferingem för att sedan stängas, bilden avläses, slutaren öppnas och den elektroniskasökaren fungerar igen.

Antar att samma gäller för hela den familjen av kameror.
 
Minolta A2...

....har kombinerat mekanisk och elektronisk slutare. Har för mig att den elektroniska går in vid riktigt korta slutartider.
 
HDFS) (KGS skrev:
Jisses, mekanik!? o hur länge kan den förväntas hålla? *nyfiken*

Ett par hundratusen bilder akn du nog förvänta dig...

Tar du 100 bilder om dagen 7 dagar i veckan så tar det 5 år att ta så många bilder.

Så hållfastheten är inget problem om man itne är proffessionell fotograf.
 
okej... låter bra. Är uppe i 50K bilder nu på 1,5 år. Tänk om jag skulle hinna slita ut en digitalkamera!? wow!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.