ANNONS
Annons

Slutar/bländar värden...

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Hej,

Kan någon vänlig själ förklara för mig dom olika stegen som finns gällande

* Slutartider.
* Bländare.
* F2.8, F8, 3" (??)

Ibland läser man om lågt/högt bländarvärde men jag vet inte var, när eller hur gällande det.
Har även läst om olika värden, typ: F8 eller F2.8 ibland står det tex: 3"
(Känner mig lite dum nu...)

Finns det något "proffs" som kan förklara detta för mig på ett så enkelt sätt som möjligt eller maila mig något som jag kan skriva ut och ha med mig.

Hoppas på seriösa svar (har du inget seriöst svar... svara inte)

// F@lken

Ps: Min kamera är en FujiFilm FinePix S7000 om någon undrade.

Jag ska försöka beskriva det jag kan :)

Slutartid
Den tiden som slutaren är öppen. Framför filmen så sitter en slutare som är gjord i tex tyg. När du trycker på knappen så öppnas den slutaren under en kort tid och ljus kan träffa filmen.
Desto ljusare det är ju kortare måste slutaren vara öppen för att det inte ska komma för mycket ljus på filmen.

Står det 1" så menas det med att slutaren är öppen i 1 sekund. Står det 1/15 är det en femtondels-sekund och skrivs oftast i kameran som 15.

Bländaren
I linsen sitter det en bländare som kan påverka hur mycket ljus som ska släppas in. Det gör det genom att hålet där ljuset åker i linsen blir mindre.
Jag har för mig att bländarvärdena är matematisk framtagna, men generellt så gäller att ett stort hål i linsen har en liten siffra.
Tex f2.8 innebär då ett stort hål och det kommer mycket ljus in i kameran.

Bländaren styr även skärpedjupet (den delen i djupled som man tycker är skarp hos bilden). Desto större bländare (lågt tal) ju kortare skärpedjup blir det.

Om man tex vill ta en bild på en äng så måste man kanske blända ner till tex f22, men då kommer som sagt väldigt lite ljus in i kameran och då får man sätta slutartiden till att vara längre.

Slutartid och bländare hänger direkt ihop. Om man tex har slutartid 1 sekund och bländare f8, men vill ha bättre skärpedjup och bländar då ner till f11 så kommer bara hälften så mycket ljus att komma in i kameran (man har bländat ned ett helt steg) och då måste man dubblera slutartiden till 2 sekunder för inte bilden ska bli för mörk.

Hoppas att jag inte har förvärrat situationen och jag har tyvärr ingen dokumentation jag kan emaila till dig.

/ Marcus

*Tack*

Detta va en början i alla fall... jag kommer nog läsa den om & om igen tills det sitter :)

Jag fick lite mer klarhet i saker och ting kan jag säga men jag hoppas även på fler svar för att se andra vinkligar... (om det finns dvs.)

// F@lken

Bra att du frågar Jonas. Med dagens automatiska kameror finns det nog en hel del "fotografer" som inte vet skillnaden mellan tid och bländare.

Om du tänker dig en pelare (rita en) och höjden är slutartiden och tjockleken bländaren. Ytan på pelaren blir då den ljusmängd som kommer in i kameran.
Antingen kommer mycket ljus in under kort tid = kort och tjock pelare eller lite ljus under lång tid = lång och smal pelare. I båda fallen kommer det in i kameran lika mycket ljus men på olika sätt.

Tex bländare 2,8 och tiden 1/250 sekund är lika mycket ljus in i kameran som bländare 11 och tiden 1/15 sekund.

Bländarstegen är tex 2,8 4 5,6 8 11 16 22
Tiderna är tex 1/2s, 1/4s, 1/8s, 1/15s, 1/30s, 1/60s, 1/125s, 1/250s, 1/500s, 1/1000s

Det är ett sk bländarsteg mellan tiderna också. Det innebär att om du minskar bländaren ett steg från tex 8 till 11 (minskar syftar på mindre ljus in i kameran och inte bländartalet) måste du också minska tiden från tex 1/250s till 1/125s för att behålla samma exponering.

Det här var kanske något att grubbla över...jag skall se damfotboll nu men förklarar gärna senare om du blev osäker./ Roffe.

Flor skrev:
Bra att du frågar Jonas. Med dagens automatiska kameror finns det nog en hel del "fotografer" som inte vet skillnaden mellan tid och bländare.

Om du tänker dig en pelare (rita en) och höjden är slutartiden och tjockleken bländaren. Ytan på pelaren blir då den ljusmängd som kommer in i kameran.
Antingen kommer mycket ljus in under kort tid = kort och tjock pelare eller lite ljus under lång tid = lång och smal pelare. I båda fallen kommer det in i kameran lika mycket ljus men på olika sätt.

Tex bländare 2,8 och tiden 1/250 sekund är lika mycket ljus in i kameran som bländare 11 och tiden 1/15 sekund.

Bländarstegen är tex 2,8 4 5,6 8 11 16 22
Tiderna är tex 1/2s, 1/4s, 1/8s, 1/15s, 1/30s, 1/60s, 1/125s, 1/250s, 1/500s, 1/1000s

Det är ett sk bländarsteg mellan tiderna också. Det innebär att om du minskar bländaren ett steg från tex 8 till 11 (minskar syftar på mindre ljus in i kameran och inte bländartalet) måste du också minska tiden från tex 1/250s till 1/125s för att behålla samma exponering.

Det här var kanske något att grubbla över...jag skall se damfotboll nu men förklarar gärna senare om du blev osäker./ Roffe.

Du har inte ett kompiendium över detta, kanske där allt står samt mer där till? Jag är verkligen tacksam för att du tog dig tid att svara och jag komemr göra som jag skrev tidigare... läsa om & om igen.
Jag har lite mer frågor gällande det mesta rörande foto, skärpedjup, tekniker, placeringar etc. mm men lättast är nog att gå en fotokurs kan jag tänka mig men jag är en ivrig person och vill gärna lära mig så fort jag bara kan :) vem vill inte det??

// Jonas

F@lken skrev:
Du har inte ett kompiendium över detta, kanske där allt står samt mer där till?

Tyvärr Jonas men det finns böcker.
Har en gammal bok framför mig som beskriver bl.a tider och bländare på ett bra sätt i inledningen. Den heter FOTO MIN HOBBY av Pär Lundqvist på Spektra förlag utgiven 1988. Leta på antikvariat och liknande.

Fråga gärna, det kan vara lite svårt i början innan allt kommer på plats men en bra teknisk grund tror jag är förutsättningen för bra bilder. I alla fall förutsättningen för att veta hur bilden blir redan vid fotograferingen.

Mvh Roffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar