tomas_k
Medlem
För knappt en månad sedan medan jag fotograferade en skolavslutning märkte jag att några av bilderna i en serie plötsligt hade blivit överexponerade.
Med tanke på att jag mätt ljuset och fotograferade allt i M-läge så blev jag minst sagt förvånad när några bilder var ca två steg för ljusa utan att jag ändrat något.
Den gången gick det bra, för jag mätte upp ljuset igen, fick precis samma värden och tog fler bilder som blev bra. Ett par stycken av dom ljusa bilderna (RAW-bilder allting) var värda att lägga ner lite extra arbete på och dom blev godkända trots allt.
Efter det har det hänt ytterligare ett par gånger och idag orsakade det felet en katastofalt förstörd bild på en räv som jag bara fick en chans att fotografera innan den försvann väldigt fort :-(
Det jag har är en EOS 350d och ett EF 24-105 IS USM. Jag har putsat på kontakterna mellan hus och objektiv och provknäppt ett antal foton med samma inställningar utan att felet hänt igen.
Bifogar två bilder från skolavslutningen och deras EXIF-data och hoppas att någon har en idé om vad som händer och vad som är fel.
--- exif: img_1039.cr2 ---
Filename : img_1039.cr2
Filesize : 8030353 Bytes
Camera make : Canon
Camera model : Canon EOS 350D DIGITAL
Image timestamp : 2008:06:11 10:18:58
Image number :
Exposure time : 1/100 s
Aperture : F9
Exposure bias : 0
Flash : No, compulsory
Flash bias : 0 EV
Focal length : 105.0 mm
Subject distance: 0
ISO speed : 200
Exposure mode : Manual
Metering mode : Partial
Macro mode : Off
Image quality : RAW
Exif Resolution : 3456 x 2304
White balance : Auto
Thumbnail : JPEG, 9181 Bytes
Copyright :
Exif comment :
---
Med tanke på att jag mätt ljuset och fotograferade allt i M-läge så blev jag minst sagt förvånad när några bilder var ca två steg för ljusa utan att jag ändrat något.
Den gången gick det bra, för jag mätte upp ljuset igen, fick precis samma värden och tog fler bilder som blev bra. Ett par stycken av dom ljusa bilderna (RAW-bilder allting) var värda att lägga ner lite extra arbete på och dom blev godkända trots allt.
Efter det har det hänt ytterligare ett par gånger och idag orsakade det felet en katastofalt förstörd bild på en räv som jag bara fick en chans att fotografera innan den försvann väldigt fort :-(
Det jag har är en EOS 350d och ett EF 24-105 IS USM. Jag har putsat på kontakterna mellan hus och objektiv och provknäppt ett antal foton med samma inställningar utan att felet hänt igen.
Bifogar två bilder från skolavslutningen och deras EXIF-data och hoppas att någon har en idé om vad som händer och vad som är fel.
--- exif: img_1039.cr2 ---
Filename : img_1039.cr2
Filesize : 8030353 Bytes
Camera make : Canon
Camera model : Canon EOS 350D DIGITAL
Image timestamp : 2008:06:11 10:18:58
Image number :
Exposure time : 1/100 s
Aperture : F9
Exposure bias : 0
Flash : No, compulsory
Flash bias : 0 EV