Annons

SLR utan AC, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjewl

Aktiv medlem
jag har ganska nyligen införskaffat mig min första SLR kamera och en sak som slog mig ganska tidigt är att i stort sett alla kameror (iallafall de jag tittat på) saknar AC, dvs förmågan att koppla in en adapter för att få ström på det sättet istället för genom batteriet (eller förmågan att ladda batteriet den vägen)

personligen tycker jag det är väldigt märkligt då vi lever i 2012 och nästan varenda batteri-driven pryl har sådan funktion.

så varför är det så att kameravärlden inte har börjat använda det i stor utsträckning än?

visst, man kan ju påstå att "men jag fotar ute i skogen, där finns ingen ström".. men enligt min mening så om det är seriösa fotningar som ska pågå under flera dagar så kanske man har med sig ett bensindrivet elaggregat? :D

eller i många fall så handlar det om att stå i en studio och fota där det finns gott om ström/vägguttag och då känns det "onödigt" att hålla på och byta batteriet/ladda upp nya batterier istället för att koppla in in AC-adapter i väggen och sedan i kameran för att få strömmen den vägen..

just my five cents så att säga..

vad tycker ni? är jag helt ute och seglar eller har ni också irriterat er på det? :)

edit: ska väl tillägga att jag har en canon eos 550d, därför la jag tråden under canon-delen av forumet.

En gissning bara - batteriladdaren är ganska stor och om tekniken ska byggas in i kameran blir det kanske trångt. Att däremot kunna strömförsörja direkt med sladd-i-vägg-tekniken går ju däremot bra på vissa modeller, t ex 60Da. Någon kanske vet varför det inte är vanligare?

Det var märkligt.

Kan inte uttala mig om alla kameror, men jag kör Sony och alla deras DSLR och SLT-kameror finns det i alla fall, däremot följer det inte med någon AC-adapter med kameran (men jag har en gammal Sony Videokamera med samma batteri och kontakt).

Tog för givet att det var standard på alla kameror. Kan vara ett undantag med just Canon EOS 550D. Vilka andra har du tittat på? Hur är det med Nikon?

/Mats

Det finns vad jag vet möjlighet att driva samtliga canon kameror via vägguttag.Att det inte finns laddutag på kamerorna har antagligen att göra med li-ion och li-po batteriernas tendens att explodera eller börja brinna vid laddning.Att ha batteriet utanför vid laddning minskar risken för personskador, samt räddar ditt kamerahus och minneskort.Mina fem cent ialla fall.
Den som vill se exempel på olyckor kan söka på internet.

/mvh M

Plus att det skulle generera kraftiga magnetfält som i sin tur kan störa kamerans elektronik och känsliga sensor. Brandrisken som tidigare nämndes ska helt klart inte underskattas. :)

/ Magnus

Det finns vad jag vet möjlighet att driva samtliga canon kameror via vägguttag.Att det inte finns laddutag på kamerorna har antagligen att göra med li-ion och li-po batteriernas tendens att explodera eller börja brinna vid laddning.Att ha batteriet utanför vid laddning minskar risken för personskador, samt räddar ditt kamerahus och minneskort.Mina fem cent ialla fall.

/mvh M

Antagligen inte för att kameran skulle explodera om man hade en lös AC-adapter.
Finns på varenda videokamera och på modeller från andra tillverkare, så det tror jag knappas är anledningen - även om den skulle anges som anledningen.

/Mats

Jag kör min Canon 1000D direkt på el ibland. Har köpt en adapter (Canon-original) som jag stoppar i kameran istället för batteriet.

ja, det låter ju rimligt att man inte ska ladda kameran med batteriet i som ni nämner. och att det skulle ta mer plats/bli trångt är också en sak jag helt förbisåg i mina funderingar :)

Det var märkligt.

Kan inte uttala mig om alla kameror, men jag kör Sony och alla deras DSLR och SLT-kameror finns det i alla fall, däremot följer det inte med någon AC-adapter med kameran (men jag har en gammal Sony Videokamera med samma batteri och kontakt).

Tog för givet att det var standard på alla kameror. Kan vara ett undantag med just Canon EOS 550D. Vilka andra har du tittat på? Hur är det med Nikon?

/Mats

oj, har kollat på en uppsjö kameror (dock mest canon och nikon) och ingen av dem hade möjlighet att köras med ac-adapter, men jag kanske har kollat efter helt fel info?

/mvh M

hur driver man då en canon eos 550d med ac-adapter? jag har kollat igenom hela manualen och tittat grundligt på kameran utan att hitta någon som helst "kontakt" eller liknande för att ansluta ac-adapter, har ej heller hittat någon ac-adapter att köpa till just canon eos 550d.

edit:
Sök på ACK-E8 på någon fotohandelssajt.

missade det inlägget :) tack för informationen!

Kanske inte ett helt relevant exempel men t.ex. FLIR's infraröda kameror B/P/SC-serien har en smart finess. På baksidan av lion-batteriet finns ett kontaktdon för laddning som även fungerer som DC-försörjning.
Laddaren kan med andra ord användas på följande sätt:
- sladden ansluts direkt till batteriet som sitter fast i kameran, funkar som batterieliminator.
- som ovan, fast batteriet laddas om kameran är avstängd
- sladden från laddaren ansluts till en "ladd-platta" med plats för laddning av två batterier samtidigt, batterierna laddas då via kamerakontakten istället för sladdkontakten.

Rätt flexibelt?

oj, har kollat på en uppsjö kameror (dock mest canon och nikon) och ingen av dem hade möjlighet att köras med ac-adapter, men jag kanske har kollat efter helt fel info?

Då får du nog kolla igen, finns på flera modeller, däremot följer AC-adapter sällan med vid köp av kameran. Däremot finns den som tilbehör.

PS. Min Nikon D300s har det, så även Nikon fungerar :) DS

ja, det låter ju rimligt att man inte ska ladda kameran med batteriet i som ni nämner. och att det skulle ta mer plats/bli trångt är också en sak jag helt förbisåg i mina funderingar :)

hur driver man då en canon eos 550d med ac-adapter? jag har kollat igenom hela manualen och tittat grundligt på kameran utan att hitta någon som helst "kontakt" eller liknande för att ansluta ac-adapter, har ej heller hittat någon ac-adapter att köpa till just canon eos 550d.

Hej
jag hade tidigare en Canon 1D mk3. Till den följde det med en AC-adapter som kopplades in med en plastbox som ersatte batteriet. Den hade alltså ingen egen kontakt på kameran. Jag använde aldrig den prylen och det var kanske fler som inte gjorde för till 1Dmk4 ingick inte det någon sådan AC-enhet, kanske den finns som tillbehör. Hur som helst så finns det kameror som har AC-möjlighet och avsaknaden av kontakt kanske inte är ett hinder.
Lars

På sidan 203 i manualen (Använda ett eluttag) hittar du hur du ska gå till väga och vilken nätadaptersats du ska använda.

Ett annant alternativ är ju faktiskt att bara köpa ett eller några batterier extra.
Att byta batteri går ju på nolltid, och så växelladdar du.

Å så finns det batterigrepp där du kan stoppa in vanliga batterier från mataffären.

Petter ...

Vafödårå

Intresseklubben noterar,
Att det inte är alla som läser hela manualen.
Till alla Canon finns det Nätaggregat som tillbehör, dom heter något med ACK-xx
lite beroende på vilken batteri den skall ersätta.
Tydligen var Canon EOS 1D Mark III den sista som hade den detalj med i kartongen som standard.
Hur det är med Nikon vet jag inte eftersom jag aldrig haft någon.

Sedan kommer frågan hur ofta har jag använt den.
Aldrig, inte ens i studio har det känts som om det behövts.
MVH Johan

Antagligen inte för att kameran skulle explodera om man hade en lös AC-adapter.
Finns på varenda videokamera och på modeller från andra tillverkare, så det tror jag knappas är anledningen - även om den skulle anges som anledningen.

/Mats

Nu skrev jag ju inte att en kamera exploderar med en ac adapter. :)
Jag delar upp mitt resonemang lite:
1/ Matning från ext spänningskälla via batteridummy till canons dslr kameror? Ja det finns.
2/ Lithium batterier kan svälla eller bli skeva vid laddning, med intern kortslutning som följd.
Korslutningen kan i extremfall resultera i explosionsartat brandförlopp.
3/Videokameror kanske har kontakt för extern matning men laddas batterierna då?

Mvh M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar