Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SLR + Mobil?

Produkter
(logga in för att koppla)

ndesh

Medlem
Hej!

Finns det något sätt att koppla ihop Kameran med mobilen (USB/Bluetooth) så man kan dra fördel att kunna blogga bilder direkt från telefonen men med SLR-kamerans bättre kvalitet?

Alltså:
1. Ta kort med SLR
2. USB/Bluetooth till Telefon
3. Blogga mha 3g/gsm

Kameran jag använder är en eos20d och mobilen en sonyericsson w850i.

/Anders J

Spontant känns det svårt att lösa i dagsläget utan en dator emellan, kan räcka med en handdator.

Rent tekniskt är det dock inget problem.

Det beror på om mobilen kan vara USB-värd. Såg att Nokias nyare mobiler har USB-kontakt men jag vet inte om de klarar av att vara värd, dvs ta emot info från kameran utan att ha en dator med i leken.

Jag har en liten adapter till ipoden som gör att den agerar värd och kopierar från ansluten usb-kamera, borde ju inte vara svårt att göra något liknande till en mobiltelefon? Eller så får jag helt enkelt vänta och köpa en iphone :)

Kan man inte flytta minneskort?

Brasklapp: jag har ingen aning om vilken minnsekorttyp som används i din telefon eller DSLR.

Per.

Det har du ju rätt i, tyvärr är det olika minneskort (CF och Memorystick duo) men man kanske kan hitta en Memorystick to CF adapter. Hade ju varit smidigt!

tettimul skrev:
Det beror på om mobilen kan vara USB-värd. Såg att Nokias nyare mobiler har USB-kontakt men jag vet inte om de klarar av att vara värd, dvs ta emot info från kameran utan att ha en dator med i leken.
Väldigt många handdatorer klarar av detta, och även flera smartphones (kombinerad handdator och mobiltelefon). Exempelvis klarar min E-TEN M500 av detta, och jag tror en del Qtek/HTC klarar av det också.

Ok, så det är windows mobile som gör det möjligt mao? Då kanske man t.om kunde få in en RAW-konverterare också så man kan korrigera bilderna lite innan man lägger upp dem :)

ndesh skrev:
Ok, så det är windows mobile som gör det möjligt mao? Då kanske man t.om kunde få in en RAW-konverterare också så man kan korrigera bilderna lite innan man lägger upp dem :)
Windows Mobile betyder inte automatiskt att telefonen kan agera USB-host. Det finns en del exempel på smartphones som inte har denna funktion, exempelvis E-TEN M500:s efterföljare E-TEN M600. Efterföljaren var snyggare och hade var en uppgradering på i princip alla plan förutom faktumet att den inte längre hade någon IR-port eller möjligheten att agera USB-host.

För övrigt torde det finnas en del Linux- och Symbian-telefoner och -smartphones med USB-host också?...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar