Annons

Slow motion för golfsving

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympus Tough tg-5 är väl det som närmast uppfyller dina krav. Har den själv och tycker att den är trevlig. Vattentät, stötsäker, tar bra stillbilder, har slow-motion enligt nedan.

High-Speed Recording
640 x 360 (SD) / 480fps
720P / 240 bps
1080P / 120 bps

Tusen tack! Verkar som du säger uppfylla i stort sett alla mina krav. Lite trist med så liten sensor men det kan jag leva med.

Att den är vattentät och stötsäker är verkligen plus med tanke på vad jag skall använda den till.

Har du koll på hur långa klipp man kan spela in på de olika slow-mo lägena?

Har inte testat men kollade manualen och maxtiden för High Speed läget är 20s, så inga långfilmer direkt.

/Stephan

För slowmotion med typ 240fps och 1080p fungerar en modern mobiltelefon om det är teknikstudie som är relevant.

För slowmotion med typ 240fps och 1080p fungerar en modern mobiltelefon om det är teknikstudie som är relevant.

Det har du kanske rätt i - har inte tänkt på det faktiskt. Jag tror min mobil har 120 fps och 720p i slowmotion och det duger nog. Tycker i och för sig mobilen är lite fipplig att använda men den är ju alltid med i alla fall. Då gäller det väl att hitta någon hållare så man kan sätta den på stativ...

Får testa lite tror jag!

Annars är kanske senaste Gopro Hero 6 ett bra alternativ. Den klarar 1080p med 240 fps.

Telefonen kan nog också fungera, men tipset om Sony XZ1 ska tas med en nypa salt - den klarar bara 960 fps under ytterst kort stund och det måste tajmas perfekt när man redan startat en filmning. Jag har testat och det krävs en del tur för att få till det.

Annars är kanske senaste Gopro Hero 6 ett bra alternativ. Den klarar 1080p med 240 fps.

Telefonen kan nog också fungera, men tipset om Sony XZ1 ska tas med en nypa salt - den klarar bara 960 fps under ytterst kort stund och det måste tajmas perfekt när man redan startat en filmning. Jag har testat och det krävs en del tur för att få till det.

Gopo Hero 6 verkar ju grym, fantastiskt vilka filmer som går att ta med en så "billig" kamera!

Nu är ju dock mina behov små, jag filmar aldrig till vardags, det är enbart för golfen jag behöver filma och då inte speciellt ofta. Kameran kommer ju vara med i golfbagen vilket innebär att det betydligt oftare kommer att användas till vanlig fotografering av polarna, klubbhuset, vyer etc så därför är jag nog mer ute efter en stillbildskamera med filmmöjlighet än tvärtom.

Som sagt tror jag 120 fps är tillräckligt - viktigt är att klippen kan vara ganska långa. Jag kommer för det mesta filma mig själv så jag tänker sätta kameran på stativ, slå igång filmen, gå och ställa sig på övningsmattan och låta kameran gå kanske 5-10 minuter medans jag slår.

Tack för alla tips - skall utvärdera dem!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar