Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Slitage
- Trådstartare mikeey
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Det är förstås olika för olika modeller. När det gäller t ex Canon 30D uppger tillverkaren att slutarens livlängd är (minst) 100000 exponeringar. För en enklare modell, t ex Canon 400D, handlar det om 50000 exponeringar.mikeey skrev:
På begagnade systemkameror kan man läsa hur många exponeringar som tagits, vad är mycke och vad är lite?
The Tor
Aktiv medlem
Re: Re: Slitage
Jag har hört dessa (och ibland helt andra) siffror. Har du någon länk till Canons information om detta?ErlandH skrev:
Det är förstås olika för olika modeller. När det gäller t ex Canon 30D uppger tillverkaren att slutarens livlängd är (minst) 100000 exponeringar. För en enklare modell, t ex Canon 400D, handlar det om 50000 exponeringar.
ErlandH
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Slitage
Edit: Bara för att du frågade kollade jag på Canons egen sajt. Där står det uttryckligen(visserligen angående 40D):
"... a high-torque shutter mechanism with a high durability of 100,000 cycles..."
http://web.canon.jp/imaging/eosd/eos40d/03.html#3
Nej, jag har informationen från dpreview och har inte funnit anledning att ifrågasätta siffrorna.The Tor skrev:
Har du någon länk till Canons information om detta?
Edit: Bara för att du frågade kollade jag på Canons egen sajt. Där står det uttryckligen(visserligen angående 40D):
"... a high-torque shutter mechanism with a high durability of 100,000 cycles..."
http://web.canon.jp/imaging/eosd/eos40d/03.html#3
Senast ändrad:
The Tor
Aktiv medlem
Tack Erland!
Jag rotade vidare på Canons sidor och hitta uppgifter för några andra modeller:
EOS-1Ds Mark III: 300000 exponeringar
EOS 5D: 100000 exponeringar
Men jag hittade inte något för 400D?
Jag undrar hur väl dom här siffrorna stämmer? Det är inte ovanligt att vissa fotografer tar 50000 kort per år och då skulle ju t.ex. en 40D bara hålla i två år. Jag tycker inte att man hör speciellt ofta att någon faktiskt slitit ut slutaren på sin kamera?
Jag rotade vidare på Canons sidor och hitta uppgifter för några andra modeller:
EOS-1Ds Mark III: 300000 exponeringar
EOS 5D: 100000 exponeringar
Men jag hittade inte något för 400D?
Jag undrar hur väl dom här siffrorna stämmer? Det är inte ovanligt att vissa fotografer tar 50000 kort per år och då skulle ju t.ex. en 40D bara hålla i två år. Jag tycker inte att man hör speciellt ofta att någon faktiskt slitit ut slutaren på sin kamera?
ErlandH
Aktiv medlem
Jag har en känsla av att de fotografer som tar 50000 bilder om året (t ex pressfotografer) inte använder en modell som 40D utan snarare 1D.The Tor skrev:
Det är inte ovanligt att vissa fotografer tar 50000 kort per år och då skulle ju t.ex. en 40D bara hålla i två år.
För övrigt tycker jag mig minnas att jag läst i en diskussion på något amerikanskt forum att ett slutarbyte kostar 200-300 USD.
The Tor
Aktiv medlem
Jag har fått uppfattningen att många amatörer också tar väldigt mycket kort. Speciellt de som håller på med time-lapse.
Och naturligtvis händer det att slutaren ger upp för viss men jag har inte uppfattat det som något stort problem. Överhuvudtaget verkar dagens digitalkameror hålla väldigt bra.
Och naturligtvis händer det att slutaren ger upp för viss men jag har inte uppfattat det som något stort problem. Överhuvudtaget verkar dagens digitalkameror hålla väldigt bra.
rautio
Aktiv medlem
När du hittar en du vill köpa, kolla med tillverkarn vad dom ger för garanti åt slutaren. En kamera som varit hos en amatörfotograf i några år och har kvar 1/3-1/2 av det lovade kan vara ett sjysst köp, (om du får kvittot med osv. så lär väl garantin gälla).
Det betyder inte att slutaren pajar på det ögonblicket som garanterade mängden slår in, kan hålla långt över. Och andra sidan har jag själv bränt 1DMarkIIN slutare vid runt 60 tusen. Överraskningar.
Slutaren kan alltid bytas, men det är inte gratis. Rätta mej om jag har fel, men kommer ihåg att ett slutarbyte kan gå på runt 2500;-??? Kanske det är billigare på billigare modeller???
Hittar du en begagnad presskamera med nybytt slutare för ett sjysst pris så hugg i.
Det betyder inte att slutaren pajar på det ögonblicket som garanterade mängden slår in, kan hålla långt över. Och andra sidan har jag själv bränt 1DMarkIIN slutare vid runt 60 tusen. Överraskningar.
Slutaren kan alltid bytas, men det är inte gratis. Rätta mej om jag har fel, men kommer ihåg att ett slutarbyte kan gå på runt 2500;-??? Kanske det är billigare på billigare modeller???
Hittar du en begagnad presskamera med nybytt slutare för ett sjysst pris så hugg i.