Annons

Slitage på kameran vid stilmotion projekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

bigsmooth

Aktiv medlem
Jag och en polare spelade in en 5min lång stilmotion film. blev sisådär 3-4000bilder med min ixus 65a. Sliter detta mycket på kameran? Tar det ett visst antal bilder på en digitalkamera innan den är inkörd?(som med stereohögtalare som man ska spela in i ett visst antal timmar)

Tack på förhand

Grejerna ska brukas.
Gör en bra film som du förhoppningsvis har kvar ett bra tag, för kameran har du glömt om ett par år.

Jag vet inte men jag tror att det mekaniska slitaget per bild är avsevärt lägre på en typisk digitalkompakkt än på en dSLR. Har en Ixus ens en riktig slutare?

Kameran slits minst om du inte använder den, lägg tillbaka din ixus 65a i original kartongen, omgående, då håller den längst, faktiskt!
En sådan gammal kamera har sista datum, för bästa bild, snart gått ut.
Ring agenturen, Svenska Canon, fråga om sista datum för användning!

Hade ingen aning om att stereohögtalare behövde inkörningstid? Trodde bara det gällde gammaldags mono-högtalare och gamla bilar (har nyss köpt en ny och fått veta att bilar idag inte behöver köras in speciellt). Men kameran behöver säkert minst 100 000 exponeringar innan bilderna blir bra.

Jag undrade bara rent allmänt hur mycket det sliter- givetvis bryr jag mig inte om kameran så mycket- vill ta så mycket bilder som möjligt.. men eftersom det allltid brukar stå i annonser "6000 exponeringar etc" så tänkte jag mer generlet hur lång livslängd en kamera brukar ha. Givetvis är det olika från kamera till kamera, men när har en kamera gått långt?
(kameraspråk)antal exp.?

Mvh Henke

ANNONS