Annons

slippa blänk vid fotografering av LP-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)
lånade "studion" på jobbet.... ställde fodralen i ljustält och våra fotolampor jämte ljustältet men riktade rakt bakåt då kom det ljus men inget blänk :) så jag tror att jag lyckats men jag vet inte helt säkert än :)

tack för alla tips rakt framfrån måste jag tyvärr göra för att inte förvrida allt för mycket! ...
Det blir rakt igen när du rätar upp bilden. Bättre än man tror faktiskt. Sätter du cropphörnen i fodralens hörn blir det exakt rakt. Och blev de inte 100 fyrkantigt är det bara att skriva samma siffror i på både höjd och bredd i bildens storlek.

Skulle tro du får mer problem med att fodralens sida kommer bukta för att du använder optik som inte är raktecknande, typ för vidvinkligt, än att det är snett. Men det går också att rätta till i photoshop.

Största möjliga softbox på minsta möjliga avstånd så du belyser hela objektet från alla håll samtidigt, då blir det bra om du har kameran direkt vinkelrätt.

Hur unviker man att fotografen speglar sig i bilden om omslaget är blank som svartlackat piano? Underskatta inte sne'fotografering. Det är inget skit jag hittat på utan har används i evinneliga tider. Jag har sett fantastiska fotografier på rockoko-speglar i slott där fotografen inte syns i spegeln. Då använde man man kameror med ställbart bakstycke, fotoade snett och rätade upp motivet genom att luta baktstycket. Prova får ni se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar