Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slide show i Adobe Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om det går att ändra bildstorlek i slide showen i Adobe Bridge? Vill gärna att bilderna fyller ut till skärmens kanter men det verkar vara omöjligt.

Jag förstår att det kan vara mer estetiskt när det finns utrymme på alla sidor från bilden. Dock vill jag gärna visa mina bilder i så högt upplösning som möjligt (i detta fall 1280 pixlar i bredd).

Alternativt har ni några tips på andra program som kan visa slide show med äkta upplösning och som kan hantera färgprofilerna, dvs har samma färgåtergivning som i PS.

Tryck på H så får du upp hjälptext på skärmen. Där står vilken tangent du ska trycka på (minns inte själv just nu) för att skala bilden på tre olika sätt har jag för mig.

Oh, tack! Tryckte på H förrut men hittade inte där vilken tangent jag ska trycka för att ändra visningstorleken. Men D ska det vara = Change Display Mode! Tack igen!

Finns det andra enkla program (helst gratis) som man kan använda för bildspel och där färgerna återges korrekt? Jag vill nämligen att mina vänner som inte har Adobe Bridge också får se riktiga färger på både mina och andras bilder.

Är det så svårt egentligen att läsa in färgprofilerna? Varför inte säg Firefox har det? Eller något annat enkelt program?

Re: färgprofil

Donkan skrev:
bara att konvertera om färgprofilen, finns en artikel om detta http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=2380&p=8
Tackar för svaret men jag fann inget nytt i artikeln. Jag konverterar redan alla mina bilder som är avsedda till webb till sRGB. Men som beskrivs i den här tråden kan webbbläddrarna inte hantera färger. Även Windows Browser inte visar färgerna korrekt även om den kan läsa in de inbäddade profilerna.

Härmed min fråga angående ett enkelt bildvisningsprogram som hanterar både de inbäddade profilerna och skärmprofilerna. Den andra frågan var vad gör saken såpass komplicerad att ingen tredjepart integrerar profilinläsning i sina bläddrare. Det skulle vara ett starkt marknadsföringsargument med tanken på att folket blev fullständigt galet vad gäller digitala bilder på sistone. Med "galet" menar jag i positiv mening att intresset till digital fotografering ökar lavinartat.

lite kort ur tråden:

The problem is that most web browsers are not “color aware”. This means that they totally ignore the embedded ICC tags and assume that all images are sRGB. On PCs, IE, Firefox, and almost all other browsers, they are not color aware.

Given that most browsers are not color aware, the only way to win in this color struggle is to make sure that all your images are sRGB before uploading them to the web.

Donkan skrev:
The problem is that most web browsers are not “color aware”. This means that they totally ignore the embedded ICC tags and assume that all images are sRGB. On PCs, IE, Firefox, and almost all other browsers, they are not color aware.

Given that most browsers are not color aware, the only way to win in this color struggle is to make sure that all your images are sRGB before uploading them to the web.

Ja, men det hjälper inte då var och en har var sin skärmprofil och som alla ovannämnda program fullständigt struntar i. Läs gärna vad John Andersson skrivit i tråden jag hänvisade till.

timofej skrev:
Finns det andra enkla program (helst gratis) som man kan använda för bildspel och där färgerna återges korrekt?

Vilken plattform? Och betyder "färgerna återges korrekt" att programmet respekterar den inbakade färgprofilen? Jag tror väldigt få program för PC gör det. Dessutom kommer du att ha problem med att folk inte har ställt in kontrast och ljusstyrka som de kanske borde göra.

Bildspelsprogram för PC: Irfanview.
Bildspelsprogram för Mac: Inbyggda Preview.

Titta på http://www.irstamek.com/swaptagged.jpg (Jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag fått tag i den bilden.) Om färgprofilen respekteras ska äpplena vara röda. Om den inte respekteras kommer det att se ut som två blåbär.

kpt skrev:
Vilken plattform? Och betyder "färgerna återges korrekt" att programmet respekterar den inbakade färgprofilen? Jag tror väldigt få program för PC gör det. Dessutom kommer du att ha problem med att folk inte har ställt in kontrast och ljusstyrka som de kanske borde göra.

Bildspelsprogram för PC: Irfanview.
Bildspelsprogram för Mac: Inbyggda Preview.
Jag har PC. Mac verkar inte ha färghanteringsproblem. Med "färgerna återges korrekt" menar jag att programmet respekterar både den inbakade och bidskärmsprofilen.

Irfanview verkar tyvärr respektera ingen av profilerna.

jolsson skrev:
He he he... skumt! I browsern är dom blåa, men om jag laddar ner bilden, och kollar i windows, så ser bilden helt normal ut! (Kör fire fox)

Det är också beskrivet i tråden jag länkade till ovan. Windows Explorer kan läsa de inbäddade profilerna men inte skärmprofilen. Dvs även om bilden ser "normal" ut behöver inte innebära att den ser rätt ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar