Annons

Slavtändare Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

ande_91

Aktiv medlem
HEj
Jag har köpt en slavtändarefrån cyberphoto och jag använder en gammalblixt till den. Men jag får det inte att "synka" rätt utan den är försen så det blir ingen effekt av den om man inte har långa slutartider. När jag har kameran inte ställt på 1/125 slutartid och 8 i bländare så fungerar det ibland. Men jag behöver så låga slutartider som möjligt när ja fotar för det blir så mycket rörelse oskärpa annars. Är det någon som har något tips på hur man ska få den att synka rätt även vid högre slutartider?
Uppskattar svar.

länkar till kameran och slavtändaren.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6967

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z3b.php

Mvh André
 
Hej

Det finns ingen möjlighet att få det att fungera, det står tom i manualen.

Kameran sänder en mätblixt, då har du förbrukat energin i din gamla blixt, så då huvublixten går e det kört.

Du bör köra med konstant ljus.

Roine
 
Om det är preflash som är problemet så har Photax en blixtsko (slav) "SENZ PREFLASH,
SLAVTÄNDARE MED BLIXTSKO". Denna finns på sidan 19 i deras nedladdningsbara katalog.

Den kan fungera, har dock ingen egen erfarenhet av denna tändare.
 
Okej men vet ni någon schyst lampa som går på battri och lysser bra. Eller något ställe där ni tror att dom kan ha lampor som funkar bra skicka länk :D
 
Om det går att skicka en manuell mätblixt innan huvudblixten och detta görs några sekunder innan kan slaven hinna ladda upp sig igen.

På Canon EOS kameror kan blixtljusmätning göras med knappen "*". Hur det är på Konika vet jag inte.
 
Men... Blixten kommer för sent så den täger inte på någon "innan blixt" utan den kommer precis efter att bilden har tagits.
 
Hur vet du att den kommer efter?
Det ligger med all sannolikhet till så som föregående inlägg beskrivit. Dagens kameror skickar en kort, svag mätblixt strax innan huvudblixten, det är säkert den som fyrar av din slav. På KM A1/A2 kan man köra med manuell blixt,
då ger den ingen förblixt, å andra sidan är det svårare att balansera blixtljuset.Vet inte om din Z3 har den funktionen.

/Jörgen
 
Den kommer när du trycker på avtryckaren. Om du är uppmärksam så ser du att blixten på kameran blixtrar 2ggr när du tar en bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.