Annons

Slavsensor som inte utlöser blixt OCH tips om alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.morck

Aktiv medlem
OK, glad i hågen köpte jag en slavsensor till min gamla Metz 32 CT7 och hade förhoppning om att kunna utlösa denna trådlöst och komplementera min SB-800. Dock så vill inte slavcellen (Hamas med en kontakt också) utlösa Metzen. Metzen fungerar dock (manuellt) direkt på min D70 och slavcellen förefaller fungera då den kan utlösa SB-800:an. Min första fråga handlar således om någon kan förstå VARFÖR det inte fungerar? Kan det vara så att Metzen kräver en annan kanske högre spänning från slavcellen?

För det andra, vad är alternativen. Dom billiga tack. Är det att hitta en slavsensor som ger högre effekt eller att välja kabelvägen? Om kabelvägen är den enda möjliga, vad är det för kablar och kabelskor jag behöver. D70 saknar synkontakt för den som inte redan visste det :) Metz 32:an saknar också det så jag antar jag behöver två kabelskor, en för kameran och en för blixten. Någon som enkelt bara kan hålla mig i handen och visa mig fram till produkterna jag behöver ;-) Jag vill enklast möjligt kunna utlösa båda blixtarna samtidigt i lite olika situationer.

PROBLEMET LÖST!

PROBLEMET LÖST! Efter en hel del läsning, bl.a. på photo.net så testade jag huruvida blixtens kontakter (den mittersta pinnen) kom i kontakt med slavsensorns stora runda kontakt och jag anade genast oråd efter lite mätning. Modifierade lite för att få in blixtens sko ORDENTLIGT ända in och efter lige jobb så VIPS fungerar allt prima.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar