Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavblixtproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

lynxx

Avslutat medlemskap
Med min gamla Nikon-traktor så triggar jag ett par slavtändare efter att ha mätt blixtljuset och det funkar perfekt. När jag gör samma sak med min Minolta F200 och ställer slutartid, bländare och ISO manuellt efter min Seconicmätare så ger det kraftigt underexponerade bilder. De blir mycket mörkare bilder än att bara använda kamerans inbyggda blixt trots att denna triggar bägge slavtändarna som i sin tur bränner av samtidigt. det blir rena härdsmältan i rummet men ändå blir bilden nästan kolsvart. Jag har testat med att ställa upp slutartiden fär att motverka skillnader i tid men det hjälper inte.

Vad gör jag för fel???

Din digitalare ger ifrån sig förblixtar för TTL-mätningen. Dessa triggar din slavtändare innan exponeringen sker, istället för under exponeringen.

Jag misstänkte att det var någonting sådant men vad är det den vill mäta då? Jag har ju ställt slutartid, bländare, ISO-tal och ibland även vitbalans och focus manuellt.

Nu har jag kollat och du har rätt. Den ger 2 blixtar i tät följd. Kan alltså inte leka studio med Minoltan. Shit oxo!!

Senast ändrad:
Den vill mäta hur mycket av den interna blixten den skall dosera ut. Den vet ju inte att du använder slavar. Förmodligen går det inte ens att köra den inbyggda blixten manuellt, den är i ständigt autoläge på de flesta digitalkompakter.

Har du tur finns det ett sätt att stänga av förblixtarna, men jag känner inte till något om det. Annars får du köra slavarna i blixtskon istället. Det finns också specialslavtändare för digitalkameror som kan ställas in att ignorera ett valt antal förblixtar innan den triggar.

Tack för det, Jim. Jo, det går att välja blixt/inte blixt/rödaögonreduc. även i manuellt läge men det finns ingen blixtsko så då blir det att 1. Byta kamera eller 2. byta slavar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar