Annons

Slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

peland

Medlem
Hittade en gammal slavblixt av enklaste sort liggandes i en låda och provade den med min c-2100uz, det funkade inte alls..

Det verkar som slavblixten tänds före kamerans inbyggda blixt, och resultatet blir mycket mörkare bilder än om jag bara använder den inbyggda blixten trots att jag får exakt samma exponeringsvärden med automatiken.

Har provat alla tänkbara manuella inställningar på kameran utan resultat.Vad är det egentligen som utlöser slavblixten? Finns det något att göra åt saken?
 
Det är förblixtarna som används för att mäta blixtljuset som utlöser slaven. Kolla i manualen om det går att stänga av, annars är du dessvärre stekt.
 
slavblixt till kompaktkamera

[slavblixt till kompaktkamera
[hej
Jag har en sony DSC-W80
Bra bilder på nära håll med blixt men klarar ej mer än några meter
Provat med en slavblixt dels manuell
samt en vivitar 283 (bästa amatör blixt förr) har automat mätning med senor som går att ta loss osv.
Bilderna blir mörkare med slavblixten fast att för blixt för röda ögon är avstängd?
Vad är det som ej fungerar
Jag har provat på olika inställningar på blixten inget hjälper
Om man ökar blixten på kamera kanske blixten går en meter längre den verkar stänga tidigt
vid ljusa kläder el vit duk på bord blir bilderna mörka

På min analoga Nikon med utan blixt i huset fungerar det bra med en huvudblixt till blixtsko på huset eller kopplad med sladd samt en slavblixt till även om den är utan automatik
 
Troligen är det så att din kamera slänger ut en förblixt för att mäta ljuset. Din slav går igång på förblixten och skapar en exponering som är dubbelt felaktig.
Dels så mäter kameran åt h-e eftersom din slav är med och belyser mätområdet och när kameran ställt in sig efter detta felaktiga ljus har slaven inte hunnit ladda om för att återigen belysa motivet. Alltså: För mycket ljus vid mätningen och för lite vid exponeringen ger dubbelfel.

och, som sagt: Kan du inte stänga av TTL-läget och köra blixten manuellt eller beordra slaven att reagera på blixt 2 så är det kört.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.