Annons

Slavblixt med digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

kejo

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om någon kan säga mig vad som krävs för att det skall gå att använda min trådlösa slavblixt tillsammans med en digitalkamera...?

Jag har en liten Morris Mini som fungerar bra med min systemkamera (analog). Tillsammans med digitalt fungerar den inte alls. :-(

Bilderna blir bara grå, oavsett hur jag försöker kompensera på kameran. Jag har också stängt av "röda-ögon" funktionen. (för att undvika "småblixtar" som kan få Morrisen att tända för tidigt) Det verkar som om kameran inte kan mäta/förstå ljuset från slavblixten...? Möjligen saknar min digitala kamera ttl funktion för blixten och att detta gör hela skillnaden...? Min nuvarande digital är en Nikon Coolpix2500. Jag har även provat med en lite dyrare Olympus kamera med samma resultat.

Vad krävs av kameran för att jag skall kunna använda min Morris...? Det vore bra att veta för att kunna avgöra vilken prisklass jag måste upp i för att få en kamera som klarar det jag vill...

Tack på förhand.
 
Kameran skickar förmodligen ut jättekorta förblixtar som den använder för att mäta ljuset. Dessa utlöser din slavblixt.

Det finns slavar som kan ställas in att ignorera ett visst antal blixtar innan de löser ut.
 
Hej , vet inte om detta funkar för dig men jag har
Braun stavblixt som jag använder en slav tändare till , blixten har inbyggd sensor , så jag väljer bländare o låter sedan blixten sköta ljusmätningen.På kameran ( powershot G3 ) använder jag manuell ljusstyrka på inbyggda blixten , svagaste läget ,( funkar inte i programläge ), för att utlösa slavtändaren , då sänder inte kameran ut förblixtar .Väljer samma bländare på kameran som jag valt på blixten.
Bengt
 
Förblixtar

Är detta med förblixtar ett explicit digitalt problem? För slaven fungerar utmärkt med min analoga systemkamera... -och hur tar jag reda på ifall blixten sänder ut förblixtar?

Gör alla digitaler det, eftersom även min kompis rätt dyra Olympus misslyckades? Även han stängde av det som gick att stänga utav i form av förblixtar ("röda ögon" reducering).

Det står inget manualen... iofs är det en vädligt enkel kamera, men nästa kamera jag köper vill jag gärna kunna använda med slavblixtar, så därför undrar jag vad jag skall titta efter. Hade tänkt använda digitalt som "polaroid" för att se hur ljuset blir, men det blir ju omöjligt om alla kameror (i rimliga prisklasser) skickar triljarder förblixtar...

Eller är det möjligen så, att dessa enklare kameror inte har ttl mätning av blixten? Utan använder någon form av programmässig "algoritm" för att beräkna mängden blixtljus...? Det går ju tex inte att sätta på en extern blixt på majoriteten av dessa små digitala kompakter, vilket är möjligt med de dyrare varianterna. Vad skiljer dessa åt i form av ljusmätning? Någon som vet?
 
De flesta digitalkompakter saknar TTL-mätning såvitt jag vet. De brukar ha en mätcell bredvid objektivet. Och mäter genom förblixtar innan.

Skulle jag vilja använda en digitalare som polaroid så skulle jag i första hand leta efter en som har PC-kontakt och in andra hand en traditionell blixtsko. I tredje hand möjligen en kamera som klarar att blixtra manuellt utan förblixtar.
 
Dyrare = fungerar med slavblixt?

Okkej!

Tack för Era svar.

Nu vet jag bättre vad jag skall titta efter inför nästa kameraköp. Är det någon som provat hur det fungerar med lite dyrare kameror...? Fungerar det bra eller finns problemet kvar men är möjligt "gå runt" (tex genom att stänga av förblixtarna)...?
 
Funkar inte slavfunktionen med Pentax Ist*Ds?

Får inte till det trots M-läge, detta är ändå en dslr...
 
Re: Funkar inte slavfunktionen med Pentax Ist*Ds?

raskolnikov skrev:
Får inte till det trots M-läge, detta är ändå en dslr...

I likhet med andra digitala systemkameror så använder *ist DS ett blixtsystem med förblixt (P-TTL, vilket motsvarar bl a Canons E-TTL2) som fungerar i kombination med kamerans flerfältsmätning, som även är kopplad till autofokussystemet. I analoga systemkameror finns det en mätcell placerad under spegeln som mäter ljuset från filmen när man använder blixt. Eftersom digitala sensorer reflekterar ljus på ett helt annat sätt än film gör, har man valt andra lösningar i den digitala världen. Dock så har faktiskt DS:en en mätcell under spegel som möjliggör TTL mätning med äldre blixtar (fast för optimalt resultat rekommenderas en riktig P-TTL blixt). Det går inte att manuellt ställa in blixtsystem, utan kameran anpassar sig efter den optik som sitter på - dvs, använder du manuell, mekanisk optik utan elektroniska kontakter så går DS:en över till "vanlig TTL" med centrumvägd mätning.

Om du vill använda trådlös blixtsync med DS:en, ska du använda blixtar som är anpassade för detta och som stödjer P-TTL (Pentax AF360 FGZ eller Sigma EF 500DG Super).

Hälsningar
Roland
 
Ett annat, billigare, alternativ är givetvis att använda en vanlig TTL blixt som masterblixt. Ok, du missar P-TTL funktionaliteten men det är iaf en billigare lösning och en sådan blixt kan tända en slavblixt. Pentax AF280T är en utmärkt blixt för detta och dyker då och då upp på begagnat marknaden. Soligor har blixtar för några hundralappar (på CyberPhoto) anpassade för Pentax AF kameror och de fungerar även på *ist D/DS. Tänk bara på att stänga av röda-ögon funktionen, som annars strular till slavblixten.

Hälsningar
Roland
 
Ursäkta att jag drar upp en död tråd men då jag tycker att det var hyfsat jobbigt at hitta en bra lösning till detta problem så var det en nyttig tråd.

Om vi börjar med en resumé över problemet.

Du har en äldre slavblixt (ex Morris mini Slave Wide) som har funkat som en trogen följeslagare till din analoga kamera. Du har dock fått problem med att du inte kan få den att funka med din digitala kamera (du ser dock att slavblixten tänder).

Anledningen till detta är som någon ovanstående har skrivit att de flesta digitala kameror saknar TTL mätning. Detta betyder något i stil med att tyvärr skickar kameran ut en ”förblixt” som kameran sedan mäter exponeringen innan själva huvudblixten slår. Moderna slavar upptäcker detta och ignorerar förblixten, men alltså inte äldre blixtar.

Den enligt mig enklaste och billigaste lösningen kallas för Flash Exposure Lock (FEL).
När jag provade med min kamera (Canon EOS 350d) så fick jag göra på följande sätt.
1. Placera slavblixtar.
2. Starta kameran och välj något roligt program jag brukar köra P då det e Quick and Dirty.
3. Därefter trycker man på FEL knappen (på min kamera är det knappen med * tecken på eller samma knapp som man brukar använda för att se fler bilder när man bläddrar på minneskortet) och håller den nere. detta skickar ut en blixt och slavarna kommer tända.
4. Vänta på att slavarna har laddat upp igen, fortfarande med FEL knappen nertryckt.
5. Nu tar du din bild med FEL knappen fortfarande nertryckt.
6. Klart och nu bör du ha fått en bild där kameran har fått med slavblixtarna.

Detta är testat med en Canon EOS 350d och fungerar fint, det är dock mycket enklare att köpa moderna slavar som man kan använda rakt av utan att trycka på en extra knapp. Det fina är hur som helst att om man har en begränsad budget så kan man köpa gamla slavar tokigt billigt.


Sökord för folk som söker på problemet: Morris Slavblixt Slave Slav förblixt mini wide
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.