** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slava igång studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det går att slava igång studioblixtar med den interna blixten på kameran med ett bra resultat. Min Canon klarar inte synkspänningen i kabeln. Det är naturligtvis bara att testa antar jag, men det kan ju finnas vettiga synpunkter på det.

Jag tänkte köra kameran manuellt ställa ner så mycket effekt det går på blixten, om det går. Min teori är att studioljuset borde bli så pass dominerande att det inte märks att den interna blixten gått av. Om skiten inte skickar förblixtar förståss, då blir det problem igen...

Jag vet att det finns en produkt som heter safesync, men eftersom jag ska byta kamera så är inte det aktuellt i dagsläget.

Mvh
Maverick

vad har du för kamera?? har för mig att det finns "Hotshoe" adaptrar med optisk koppling för att man inte skall få in hela spänningen i kameran, fast do kostar lit mer...

//J

Du är inne på rätt spår. Ställer du ner blixten på 1/128 dels effekt och dessutom riktar den bort från modellen så ska inte blixten ha annan verkan än att den tänder slavblixten.

Kör blixten E-TTL funkar det inte med slavblixt pga slaven går av på förblixten.

Det lär vara enkelt att bygga en låda som skyddar mot synkspänningen. Min Profoto-studioblixt är det dock inga problem med - och det ska det inte avar på några moderna blixtar (typ 80-tal och senare).

Att köpa en dafesynk kan ju kännas tryggt även om man byter kamera.

Jag är mitt i ett kamerabyte så jag har faktiskt bara den där lilla inbyggda blixten och det är det som oroar mig, att det inte går att kontrollera den fullt ut. Det är för övrigt en Canon 10D. Jag vill minnas nått hemskt om att den sprutar på blixten för att kunna ställa skärpan oxå...

Fast å andra sidan kanske det går att hitta nån skitblixt för nån hundring som passar och som sedan kan slava igång studioblixten. Jag vill ju inte lägga ut särskilt mycket pengar eller arbete eftersom jag ändå ska byta kamera.

Mina Pro-1:eek:r är typ 35år :D fick jag reda på igår. Killen från Profoto lät både stolt och besviken på samma gång när han sa det. Han poängterade att deras nuvarande produkter är minst lika bra.

Det kanske blir profoto om/när det är dags att byta till modernare grejor...

Mvh
Maverick

Du kan inte sätta den inbyggda blixten manuellt. Även om kameran är i manuellt läge så styrs blixten fortfarande av blixtautomatik med förblixt som följd. Det kan låta ologiskt med så är det.

Blixtljusets styrka bedöms automatiskt med hänyn till vald bländare. Det är bara 550EX och 580EX där du kan ställa in blixtstyrkan manuellt.

Att skaffa en liten begagnad blixt för 50 spänn är givetvis en lösning. Du kan säkert hitta nån gratis också hos vänner och bekanta. De minsta billigaste blixtarna från 60-80-talet har ju inget värde idag.

Jag tycker att profoto har för höga priser. Elinchrome håller hur bra som helst för dagligt hårt arbete och kostar hälften. Multiblitz håller inte måttet enligt mina erfarenheter.

Jag har en 20D och har samma funderingar. Blixtljuset till autofokusen går att stänga av (tack och lov!), men förblixten till E-TTL verkar inte gå att få bort. Det innebär att det blir i princip omöjligt att starta gamla slavblixtar från kamerans blixt (eller kameramonterad blixt).

Har någon en lösning på detta problem skulle jag vara tacksam!

Håller med om att Profotos prylar är väldigt dyra. Skiljer väl lätt ett en tre fyra tusen mellan jämförbara kompaktblixtar och på generatorblixtarna är det säkert ännu mer.

Men nu behöver jag inte fundera över det på ett tag iaf. Mina blixtar är så gammla att kompatibelfrågan är i stort sett likvärdig. Men man vet aldrig. Det går kanske att deala med Profoto också när den dagen kommer. Det handlar mest om att jag redan nu vill ha lite koll när jag köper diverse tillbehör så att jag förhoppningsvis kan fortsätta att använda dessa efter blixtbyte.

Fungerar alla blixtar med mittkontakt på 10D? Till minolta t ex så funkar ju inte alla blixtar med de digitala kamerorna.

Mvh
Maverick

10D ska väl palla för moderna Problixtar? Lika med nya Elinchrome väl?
En billig 'skitblixt' brukar gå att hitta i vilken beg.fotoaffär som helst. Det borde lösa problemet direkt.

Alternativet blir ju att skaffa en blixtsändare som INTE skickar ut E-TTL. Tyvärr gör Canons ST-E2 det. Det blir kolsvarta bilder! :(

Jag kör med synkkabeln och det funkar fint. Jag vet att det står att kameran bara klarar 6V synkspänning och blixtarna (Elinchrom Style Set 600) är på 12V. Det funkar på både min 10D och 20D.

Senast ändrad:
Det var konstigt för jag mätte bara upp 7V i mina pro-blixtar. I och för sig var det ju inte helt lätt att mäta så det kan ju vara felmätt. Som för övrigt inte kan anses vara moderna efter 35år.

Men när jag testade så fyrades blixtarna av kontinuerligt så fort de laddat upp. Vilket de inte gjorde med ett av mina analoga hus.

/Maverick

En lösning, mer eller mindre omständig, är att använda sig av "blixtlåset" (FE-lock). Antingen täcker man över den inbyggda blixten eller så låter man, något slösaktigt, studioblixtarna bränna på när man trycker in knappen, sen blir det ju ingen förblixt när den riktiga exponeringen görs.

Fredrik Jutfelt skrev:
Jag har en 20D och har samma funderingar. Blixtljuset till autofokusen går att stänga av (tack och lov!), men förblixten till E-TTL verkar inte gå att få bort. Det innebär att det blir i princip omöjligt att starta gamla slavblixtar från kamerans blixt (eller kameramonterad blixt).

Har någon en lösning på detta problem skulle jag vara tacksam!

Jag tror inte att 10D har blixtljus för autofocusen, men jag kan ha del. Att 20D har det är jag med på.

Har jag missat något här?
Jag trodde det var hotshoe-anslutningarna som var känslig för höga synkspänningar?
EOS10D har ju ett "riktigt" PC-synk-uttag också och då "ska" det väl inte vara några problem?
Jag kör gladeligen min 10D via PC-synk uttaget och har inte ens kommit på tanken att testa vad blixten (Electra300s, nån som hört talas om den?) har för synkspänning.

Använd FE-lock och sätt en bit exponerad film framför blixten, då syns den inte men släpper igenom våglängder som ändå syncar aggregaten. Du får hålla handen för blixten när du slår förblixten (heh).

Var kan man köpa en SafeSync?

Är de dyra?

Har en Dynax 7D på gång och är lite skraj att bränna den med mina 70-talsstuidoblixtar...

/Andreas

Förblixtrar 10D:s inbygda blixt? Om inte så borde det bara vara att reflektera bort blixten med handen så att den studsar ut i rummet tillräckligt för att utlösa aggregatet men ändå inte påverkar motivet märkbart.

Det funkade iaf. finfint med blixtarna i studion på Gotlands Folkhögskola. Det var ganska många som inte hade PC-kontakter eller inte vågade montera en blixtskoadapter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar