Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slav - Sigma EF-500 DG Super?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abhraxxas

Aktiv medlem
Försökte få igång slavblixten på Sigma EF-500 DG Super tillsammans med min 10d. Funkade jättebra, förutom:
Sigman slår av för tidigt (eller nåt)...

Testade att fyra av slaven riktad mot kameran för att se ifall det kom med på exponeringen.
Nope, däremot blev jag bländad genom kameran, vilket måste innebära att den slår av innan exponering sker... Bilden visade en släkt blixt...

Vad är fel?! Jag har ingen förblixt eller liknande på 10d:n, tror jag, för jag hittar ingen inställning om det.. Har testat lite olika exponeringstider oxå, utan resultat...

Hjälp...
 
Antar att du använder kamerans inbyggda blixt för att lösa ut slaven? Kameran använder E-TTL för att bestämma hur mycket blixtljus som ska användas för att exponeringen skall bli korrekt och det gör den med hjälp av en väldigt snabb förblixt. Själv hinner man inte uppfatta den, men det gör Sigman...

Tricket är att använda sig utav FEL (Flash Exposure Lock)-funktionen innan du lägger fingret på avtryckaren.

mvh
Mattias Ottosson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.