Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slav blixt till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Skaffade en slavtändare till en gammal batteriblixt jag hadde liggande. Problemet är att den verkar reagera för långsamt (Slutaren hinner stänga). Har provat sync på både första & andra ridå Lååånga slutar tider och andra hyss. Provade också en 240volts slavblixt med samma resultat. Den blixten fungerade med en Minolta A2 om jag ändrade från ADI flash till manuell. Någon sådan inställning har jag inte hittat på 20d:n. Tacksam för tips och förslag
 
Skulle tro att slavblixten tänder på 20D's förblixt. Tyvärr kan man inte stänga av E-TTL'en på 20D, vilket jag tycker är skitsnålt gjort av Cannon. Tror dock att det finns slavtändare som inte reagerar på E-TTL (E = förblixten alltså).

Nu till lite Tips&Tricks... för det finns en jobbig "work-around".
Skjut iväg förblixten manuellt! Tryck ner avtryckaren halvvägs så att fokus låser sig etc., tryck på * knappen så förblixten tänds. Vänta sedan ett par sekunder så att din slavblixt hinner ladda upp sig och ta ditt kort. Det är omständigt men det kanske räddar din Fredag. ;)
 
Yepp nu funkar det

Tack Kalle. Ditt tips fungerade fin fint. Synd att det är lite för bökigt att använda i de flesta situationer. Trist att Canon inte vill vara lite bakåt kompatibla och lägga till en så enkel funktion . Du besparade mig en hel del huvudbry i allafall. Nu får jag fundera på nått sätt att komma runt problemet.
Tack
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.