Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slarvar Canon med leveranskontroller?

Produkter
(logga in för att koppla)

maerklund

Aktiv medlem
Gör de det, eller behöver de se över toleranserna för vad de släpper igenom?
Anledningen till min undran är att jag har haft problem med fokuseringsläge på två utav tre nyköpta (nya) Canon-zoom-objektiv de senaste 18 månaderna eller så. Det är lite för mycket för att vara acceptabelt tycker jag, man ska väl inte rutinmässigt behöva lämna in objektivet för kontroll när man precis har köpt det nytt...
I mitt fall handlar det om zoomar som har felat, är de svårare att kalibrera, eller driver fokuseringen iväg efter tillverkningen? Det är inte vilka zoomar som helst utan alla tre är L-zoomar. Den billigaste var den som var felfri, jag hade den inne för kontroll också för säkerhets skull. Jag har också köpt fasta brännvidder men de har varit ok.
Har kvaliteten alltid varit så här spretig eller har det hänt något på senare tid? Är det DSLR'ernas intåg som gjort att man nu väldigt enkelt kan testa och konstatera felaktigt fokusläge?
Mitt eget statistiska underlag är lite för litet för att dra några egentliga slutsatser, jag kanske bara haft otur...
Hur ser det ut för er övriga zoom-objektivköpare?
Mina problemzoomar har varit:
EF17-40/4L
EF70-200/2.8L IS

Även min 24-70/2.8L behövde justeras. Felfokuseringen gällde på 1m avstånd och uppått (vid makro fokuserade den OK) och varca 3cm på två meters avstånd.

Servicekillen sa att detta var inom toleranserna men eftersom de ändå hade gluggen inne fixade de det åt mig. Personligen tycker jag 3cm är för mycket för att vara acceptabelt, med 70mm/2.8 är ju skärpedjupet betydligt kortare än så. På en kosnumentzoom med mindre bländaröppning kanske det är acceptabelt.

Om kvaliteten sänkts eller alltid varit så här vet jag inte, men fler felaktiga exemplar avslöjas definitivt med digitalkamerornas intåg.

Fick lämna in min nya 20D på service 2 gånger: Först var det något fel som gjorde att det tog alldeles för lång tid att lagra bilder och seriebildtagningen hängde sig efter 3 bilder, och sen upptäckte jag att den inte fokuserade där den skulle. Fick lämna in min nya G6:a också p g a ettlödfel. Jag tycker att Canon borde skärpa sig i detta avseende.

maerklund skrev:
Har kvaliteten alltid varit så här spretig eller har det hänt något på senare tid? Är det DSLR'ernas intåg som gjort att man nu väldigt enkelt kan testa och konstatera felaktigt fokusläge?

Ingen verkar kunna svara på det men jag tror att den största anledningen är att vi idag har lättare att testa optik/kamerahus än vad vi hade tidigare. Sen så är det inte omöjligt att det går lite för fort idag så att kvaliten försämrats något...

//Larsa

En liten fråga jag har?
Det här med front och bakfokusproblem, är det någonting som man upptäcker när man fotograferar på "riktigt" eller syns det bara när man testskjuter mot linjaler och kort osv.

Obs! Jag är inte sarkastisk utan undrar verkligen!

Visst gör det det! Du tar ett porträtt. Väljer kort skärpedjup för att få en lugn bakgrund. Sen märker du att skärpan hamnat på öronen och ögonfransarna är suddiga. Hur kul är det?

Aj då!
Det låter inte speciellt roligt, Jag som trodde att man köpte dyra märkesgrejer för att bli garanterad en viss tillförlitlighet och slippa strul.

Nu vet jag bättre och kommer fortsätta köpa Sigmagluggar då jag inte blir garanterad bättre prylar.

General skrev:
Aj då!
Det låter inte speciellt roligt, Jag som trodde att man köpte dyra märkesgrejer för att bli garanterad en viss tillförlitlighet och slippa strul.

Nu vet jag bättre och kommer fortsätta köpa Sigmagluggar då jag inte blir garanterad bättre prylar.

Ev problem får man fixade på garanti och sen är (oftast) bara att köra på med sina bra grejor;-)
Trist bara när man är tvungen att gå den vägen. När man köpt nåt nytt vill man ju använda det på en gång och inte efter en vecka inse att nåt är knas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar