Annons

Slaktad Minox för Minotaren till Nex-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nu har jag slaktat min gamla Minox GT och fått loss objektivet och rensat från sladdar och grejer. Den ser finfin ut och både skärpe- och manuell bländarinställning funkar. Slutaren har jag ställt i öppet läge och limmat fast kontakten så den inte riskerar att gå igen. Sett några internationella trådar där de satt den på en adapter eller liknande och använt på en NEX, Minotaren 35/2.8 är ju ett erkänt bra objektiv. Funderar lite på hur jag ska göra nu, någon som har erfarenhet? En möjlighet är ju att försöka fästa objektivet på ett plastlock för kameraobjektivfattningen, ett annat är att få fast det på en adapter, råkar ha en NEX-M39 som jag inte använder. Gäller ju förstås att få exakt avstånd till sensorn också för att kunna fokusera ordentligt.

Nu har jag slaktat min gamla Minox GT och fått loss objektivet och rensat från sladdar och grejer. Den ser finfin ut och både skärpe- och manuell bländarinställning funkar. Slutaren har jag ställt i öppet läge och limmat fast kontakten så den inte riskerar att gå igen. Sett några internationella trådar där de satt den på en adapter eller liknande och använt på en NEX, Minotaren 35/2.8 är ju ett erkänt bra objektiv. Funderar lite på hur jag ska göra nu, någon som har erfarenhet? En möjlighet är ju att försöka fästa objektivet på ett plastlock för kameraobjektivfattningen, ett annat är att få fast det på en adapter, råkar ha en NEX-M39 som jag inte använder. Gäller ju förstås att få exakt avstånd till sensorn också för att kunna fokusera ordentligt.

Hej !

För oss som har lite svårt att visualisera din sprängda Minotar,
en bild vore toppen.

----------------------
Ideer upa dvs utan att veta nått om förutsättningarna.

limma en aluminiumplåt på adaptern.

Montera optiken på en annan plåt.

Montera sedan optikplåten framför eller bakom
adapterplåten med skruv så det går att lägga nått
emellan för att få rätt avstånd.

Ett annat är att använda en adapterring, jag tror jag hade en
35-39 till ett förstoringsobjektiv en gång, så man kan
skruva lite upp/ner för rätt avstånd.

limmas sedan med Karlssonsklister eller annat lösbart
lim så det går att göra om justeringen.

( Jga hatra laptoppps tgnetbrd )

//MW

Hej,

det här är exakt vad jag ska göra så jag undrar om du har kommit någonstans ännu?
Jag har listat ut vilken C-adapter snubben på den andra siten använder när han "massproducerar" dessa otroliga objektiv; det är denna:

http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=150773525339

Vidare har jag även hittat ett intressant fotoset på flickr som eventuellt kan hjälpa då jag vet att den här snubben monterat det på en Nex senare:

www.flickr.com/photos/xy9z/sets/72157626045849098/detail/

schyst, vilka bra länkar, tack, då skall jag beställa en sådan där adapter, så jag kommer vidare, har jag inte gjort än.

Så, nu har jag lyckats få den på rätt avstånd med den adaptern jag länkade tidigare. Den är än så länge provisoriskt tejpad med eltejp för att testa så att den fokuserar på oändligheten men nu är det bara att limma och hitta nåt snyggt för att täta topplocket lite :)

Fick du klart din?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar