Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slakta en Lomo, smart eller dumt?

Produkter
(logga in för att koppla)
oskarrr skrev:
Det där har jag faktiskt funderat på. Skulle det gå att fästa ett objektiv ovanpå mitt vanliga objektiv? Om jag alltså på något vis skulle kunna fästa LC-A-objektivet på mitt Nikon 18-70? Eller skulle det bli väldigt konstiga foton?

Är det inte "konstiga" foton du är ute efter....?

JL 666

666 skrev:
Är det inte "konstiga" foton du är ute efter....?

JL 666

Ja det är väl alltid en definitionsfråga vad som betecknas som konstigt. Jag tänker mig att ett LC-A objektiv på min D80 borde innebära foton som liknar dem man kan ta med en LC-A. Och ja dom är väl lite konstiga, men det är ju inte så att jag medvetet vill fixa så dålig skärpa som möjligt. Det ska ju vara "felfritt" ändra fram till själva LC-A-objektivet.

Jag var förresten på Biltema idag och hittade faktiskt sådana där "gummidamasker" som verkar vara ganska passande. Problemet är ju bara att om man ska trycka ihop det där gummeröret så måste man verkligen hålla i det för att det inte ska vecklas ut direkt igen. Hur löste du det Jonne? Har du något som gör att din bilmotorsdel inte åker ut direkt?

Du måste hålla i det hela tiden. Tanken med mitt hemmabygge var just tiltade skärpeplan, alltså att skärpan inte är parallell med filmplanet. Annars får du nog göra så som han i guiden gjort. Om bälgen inte kan pressas ihop tillräckligt för fokus på oändligt, så får du skära den kortare.

oskarrr skrev:
Det där har jag faktiskt funderat på. Skulle det gå att fästa ett objektiv ovanpå mitt vanliga objektiv? Om jag alltså på något vis skulle kunna fästa LC-A-objektivet på mitt Nikon 18-70? Eller skulle det bli väldigt konstiga foton?
LC-A-gluggen kommer då att fungera som en kraftig försättslins så det funkar bara till rätt extrema närbilder (om du inte kompletterar med fler linser med väl avvägda brännvidder och/eller inbördes avstånd, vilket känns lite avancerat i sammanhanget).

Angående gummidamasker så använde jag en som ursprungligen satt på en backspegel liknande den här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=77328

Kom just på att jag har en gammal Super-8 liggandes. Tror ni att det skulle funka att plocka objektivet från den och pilla dit på systemkameran genom ett kamerahuslock? Borde väl bli ganska speciella bilder, eller är det bara super-8 filmen som gör allt?

666 skrev:
Väl värt ett försök! Visa bilderna omdu provar.

JL

Det ska jag verkligen göra! Tror faktiskt det blir till att slakta en Super-8 istället, känns ju som att jag inte direkt värderar den lika högt som min Lomo (som ju faktiskt fungerar) Detta ska bli kul :)

MattiasL skrev:
Tror dock du får en bildcirkel i storlek med en digitalkompakts. Men försök!

Vad menar du? Jag har försökt tolka ditt inlägg men inte blivit klokare av det. Menar du att bilden skulle bli liten och att jag får en massa svart runtom?

oskarrr skrev:
Vad menar du? Jag har försökt tolka ditt inlägg men inte blivit klokare av det. Menar du att bilden skulle bli liten och att jag får en massa svart runtom?

Så blir det nog, kolla mitt album 29kr-fishey, det blir ett liknande fenomen.

JL 666

Ja precis. Liten och rund.
Men du kan ju beskära och få liknande effekt som om du kopierade en ruta från smalfilmen.

Olika optik tecknar ut olika mycket beroende på vilket format det är till. Det var därför jag nämnde en gammal APS-kamera i ett tidigare inlägg, Oskar.

Har inte LOMO:n mycket kortare avstånd från bakre lins till filmplan än en Canon EOS? Epsonkameran är ju en mätsökarkamera, så där är det inget problem eftersom gluggen kan sticka in en bra bit i kamerahuset. Men på en D80 är nog spegeln ivägen. Snygga bilder blev det i alla fall även med 1,5x crop!
Man skulle också kunna fälla upp spegeln och köra fixfokus. Då får man plåta utan att se vad det blir, men det gör ju inget när det är digitalt.

Jag gick i samma tankar själv och knökade ihop en mycket medioker konstruktion för att få "dåliga" bilder:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=56531

Makten skrev:
Har inte LOMO:n mycket kortare avstånd från bakre lins till filmplan än en Canon EOS? Epsonkameran är ju en mätsökarkamera, så där är det inget problem eftersom gluggen kan sticka in en bra bit i kamerahuset. Men på en D80 är nog spegeln ivägen. Snygga bilder blev det i alla fall även med 1,5x crop!
Man skulle också kunna fälla upp spegeln och köra fixfokus. Då får man plåta utan att se vad det blir, men det gör ju inget när det är digitalt.

Jo det där har jag funderat på en hel del. Risken är väl som sagt att jag måste trycka in Lomo-objektivet riktigt jäkla långt in i D80n och att det då tar emot spegeln. Med risk för att totalt blotta mitt okunnande gällande linser och dylikt så måste jag fråga - det är alltså så att olika objektiv har olika "minsta avstånd" inställda för att fokus ska bli korrekt? Så om Lomo-objektivet är inställd på ett avstånd som är bra mycket mindre än vad avståndet går att ha på min D80 så är det alltså kört? Ja, det enda jag kan göra är väl att prova mig fram. Men först blir det nog något slags test med en super-8!

oskarrr skrev:
Med risk för att totalt blotta mitt okunnande gällande linser och dylikt så måste jag fråga - det är alltså så att olika objektiv har olika "minsta avstånd" inställda för att fokus ska bli korrekt?
Ja, objektiven är olika konstruerade för olika kameror även med samma brännvidd. En mätsökarkamera har ju ingenting som är "i vägen" i kamerahuset förutom slutaren. Alltså kan objektivet sticka in ett par centimeter i huset, och därigenom konstrueras annorlunda, vilket om jag förstått det rätt ger en del fördelar vid korta brännvidder. Kanske främst att objektiven blir mycket små och lätta; kika exempelvis på ljusstarka Leica-vidvinklar.
Epsonkameran har antagligen ganska kort avstånd från bajonett till filmplan jämfört med din D80, så du kanske inte kan få fokus på oändligheten (minsta avstånd till filmplanet inom fokus för objektivet). Fäller du upp spegeln så bör det dock funka, men då kan du ju inte se vad du fotar eller ställa fokus rätt. Är det ljust så lär det dock gå att köra med "hyperfokalmetoden", vilket innebär att man bländar ner tillräckligt för att få i stort sett oändligt skärpedjup vid en viss avståndsinställning. Emellertid förlorar man säkert lite av LOMO:ns grisiga bildkvalitet då, om det ens går att blända ner. Jag vet inte hur den kameran funkar, men kan tänka mig att det bara finns 2 fasta bländarvärden eller så.

Testade lite med min Instamatic lins framför 5D's spegel och den hamnar väldigt nära. Kom på att det var därför jag lade ner det projektet redan med min 300D. Lite synd för jag har inget softfilter :)

paco skrev:
Testade lite med min Instamatic lins framför 5D's spegel och den hamnar väldigt nära. Kom på att det var därför jag lade ner det projektet redan med min 300D. Lite synd för jag har inget softfilter :)

Hmm, det var inget kul att höra. Men hur kommer det sig att det fungerar med objektiv som sitter på gamla förstoringsapparater? Då är det alltså så att dom objektiven är anpassade till att kunna sitta en bit ifrån? Hmm, jag börjar tvivla på möjligheten att para ihop lomo med nikon, men nog borde det väl gå på något sätt?

Du vet först när du testat. Du behöver inte bygga nåt, bara hålla optiken framför kamerans spegel.

Förstoringsoptik har ju ganska stort avstånd från negativet, men det verkar som att mellanformatsoptiken passar bäst till en småbildskamera, som t.ex. min 75mm. 50mm har jag hört passar mindre bra, som används för småbild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar