Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slakta en Lomo, smart eller dumt?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Jag går och funderar på att eventuellt slakta min Lomo LC-A för att kunna använda dess objektiv till min Nikon D80.

Jag har dels läst om killen som slaktat sin Lomo och använder dess objektiv tillsammans med sin Epson R-D1
http://sushicam.com/?p=43
http://sushicam.com/?p=45

Har även kollat på guiden om kombination av Holga-objektiv och digital systemkamera
http://www.litratista.org/2006/04/29/homemade-lens-part-1-eos-holga/

Undrar därför vad ni tror om möjligheten att lyckas med detta?

Funderar om jag då först och främst skulle lirka loss objektivet från Lomon (ungefär som det ser ut här http://sushicam.com/g/6march2006/CIMG0535 fast att jag även tar bort själva plattan) Därefter om jag då skulle göra som i den andra guiden och helt enkelt ta ett kamerahuslock, såga ut ett lagomt hål för objektivet och sedan fästa det på något vis.

Är det här något som är praktiskt möjligt eller är det bara något som jag tänker ska gå i teorin men som egentligen är mer eller mindre omöjligt? Vore tacksam för idéer och svar från er som är lite mer erfarna gällande det rent tekniska gällande kameror och objektiv (då jag själv inte har någon större erfarenhet av detta)

Vad jag förstår utifrån att ha läst dom guider jag länkar till så gäller det att få till rätt distans från själva spegeln till objektivets början för att på så vis få skärpa. Jag förstår dock inte riktigt hur man ska göra detta, om det är ett sånt där filmrulle-fodral eller liknande som man måste ha som hjälp för att få objektivet en bit ifrån?

Holgaoptiken fungerar med Canons DSLR (och många manuella jag har också), men eftersom den tecknar ut 6x6, så blir det inte samma ljusbortfall i hörnen. Har testat med både 300D och 5D.

Ett "enkelt" sätt att göra bajonett är att du tar skyddslocket till kamerahuset och skär ut ett hål. Sedan behöver du någon sorts bälg, i värsta fall funkar svart soppåse, som du tejpar/limmar fast i båda delarna. Det blir som en tilt-optik, eftersom du då kan böja optiken i olika led.

Innan du gör någonting, så kolla med optiken framför spegeln om det går att fokusera på oändligt, utan att optiken hamnar för långt in och i vägen för spegeln.

Jag skulle inte plocka isär en LC-A :)

Testa ett hemmabygge med förstoringsoptik från en förstoringsapparat för mörkrum. Det finns massor av exempel på min blogg (speciellt i 300D-arkivet) men även här på FS. Edit: Lämplig brännvidd för hemmabygge är 75mm. 50mm funkar inte med alla kameror.

paco skrev:
Jag skulle inte plocka isär en LC-A :)

Okej, men säg nu att jag är så dum att jag vill plicka isär en LC-A :)

Det där med soppåse, jag förstår inte riktigt hur du menar, vilka "båda delar" menar du att jag ska fästa den vid? *trög*

Så det går alltså inte med andra ord att:
1. Plocka lös objektivet från LC-A:n
2. Ta ett kamerahuslock och skära ut så att objektivet passar att trä in i det bakifrån
3. Fästa objektivet i kamerahuslocket på något vis, typ tejp eller lim eller så.
4. Skruva på kameran och fota

För om man använder ett kamerahuslock och sedan fäster objektivet i det är det väl ingen risk att objektivet börjar sticka in i kamerahuset och ta i spegeln? Eller? Det är väl väldigt litet och platt? Men det är klart, risken är väl alltså att för att få OK fokus så måste jag trycka in objektivet långt in i kameran och då möjligtvis så långt in att spegeln tar i?

Bilder på mitt första hemmabygge: KLICK!

Den består av lock till EOS-bajonett, gummibälg och själva förstoringsoptiken. Om du nu inte hittar ett kasserat kopplingsservo till en manuell Volvo FH12-låda (lite lättare för mig som jobbar på motor avd), så kan du ersätta den med t.ex. svart plastpåse.

Frågorna..

1. Jodå, det verkar gå. Jag tyckte mest det var dumt att plocka isär en så fin kamera.
2. Kanske, testa innan genom att hålla optiken framför kameraspegeln och se var den befinner sig när du når fokus på oändligt. Annars blir det en kamera för endast närbilder. Oändligt är det närmaste optiken behöver komma kamerahuset, vid närmare fokus så drar man ut optiken.
3. Testa
4. Testa :)

Om du nu gör bälgvarianten, så fokuserar du alltså genom att flytta optiken fram och tillbaka. Som en lensbaby ungefär. Med bälgmetoden så kan du få selektiv fokus på bilderna om du gillar det. Exempel: Klick!
Ett extremt exempel, där bälgen vinjetterar: Klick!

Oavsett vilken optik du använder, så glöm inte testa avståndet vid oändligt.

För den som inte vill göra sig besväret att själv trixa och pilla med sådant här så finns numera möjligheten att köpa Holgas 60mm plastlins i fattning för Nikon, Canon EOS, pentax K och Olympus.

Länk här!

Digital-Holga är alltså möjlig, fast brännvidden blir som ett tele även med ff-sensor. I original är ju Holga en 6x6 kamera för 120-film och brännvidden är då en moderat vidvinkel.

Senast ändrad:
Graal skrev:
För den som inte vill göra sig besväret att själv trixa och pilla med sådant här så finns numera möjligheten att köpa Holgas 60mm plastlins i fattning för Nikon, Canon EOS, pentax K och Olympus fattning.

Länk här!

Jo jag vet. Tycker dock inte att dom exempelbilderna ser särskilt bra ut, och för dom som har Nikon så verkar ju inte ens grejen passa utan att man måste hålla i objektivet själv framför kameran.

paco skrev:
Bilder på mitt första hemmabygge: KLICK!

Den består av lock till EOS-bajonett, gummibälg och själva förstoringsoptiken. Om du nu inte hittar ett kasserat kopplingsservo till en manuell Volvo FH12-låda (lite lättare för mig som jobbar på motor avd), så kan du ersätta den med t.ex. svart plastpåse.

Frågorna..

1. Jodå, det verkar gå. Jag tyckte mest det var dumt att plocka isär en så fin kamera.
2. Kanske, testa innan genom att hålla optiken framför kameraspegeln och se var den befinner sig när du når fokus på oändligt. Annars blir det en kamera för endast närbilder. Oändligt är det närmaste optiken behöver komma kamerahuset, vid närmare fokus så drar man ut optiken.
3. Testa
4. Testa :)

Om du nu gör bälgvarianten, så fokuserar du alltså genom att flytta optiken fram och tillbaka. Som en lensbaby ungefär. Med bälgmetoden så kan du få selektiv fokus på bilderna om du gillar det. Exempel: Klick!
Ett extremt exempel, där bälgen vinjetterar: Klick!

Oavsett vilken optik du använder, så glöm inte testa avståndet vid oändligt.

Okej, nu börjar jag fatta :)

Så plastpåsen var helt enkelt ett alternativ till kopplingsservon? Men om jag skulle få tag i något liknande, just någon som kan veckla ut och in, så borde jag ju kunna fästa det i ena änden tillsammans med kamerahuslocket, å i andra änden med objektivet? På så vis kan man ju fokusera genom att dra ut och in? jag lär nog rota fram någon gammal skräpkamera först och testa med dess objektiv, innan jag ger mig på Lomon. Men tack för info, det känns faktiskt som ett hyffsat realistiskt projekt, även om det lär bli lite pill!

oskarrr skrev:
Jo jag vet. Tycker dock inte att dom exempelbilderna ser särskilt bra ut, och för dom som har Nikon så verkar ju inte ens grejen passa utan att man måste hålla i objektivet själv framför kameran.

Om Nikon-Holgan inte passar så är det ju inte bra men då är det väl bara att reklamera produkten?

Vad gäller bilderna så lär de ju inte bli bättre bara för att jag själv trixar till en egen fattning än om jag köper en färdigmonterad sådan. Optiken är ju densamma. Om du inte tycker bilderna ser bra ut kan det ju bero på det jag skrev ovan. Med liten sensor eller ff är det så att man inte utnyttjar hela bildcirkeln på 60mm brännvidd och då blir det ett teleobjektiv där kanske både den vinjettering och kantoskärpa som OriginalHolgan ger med 6x6 negativ faller bort? Det ultimata för digitalfotografen vore då att använda Holga-optik ihop med en mellanformatsensor i paritet med 6x6cm-negativ. men då kommer man upp i de högre prisklasserna. I så fall vore det bättre idé att använda Holgan som den är och scanna in negativen med en mindre dyr mellanformatscanner, om man nu vill ha bilderna digitala.

Senast ändrad:
Graal skrev:
Om Nikon-Holgan inte passar så är det ju inte bra men då är det väl bara att reklamera produkten?

Alltså det är inte så att bara vissa exemplar inte passar, om du läser på hemsidan för Holgamods så står det "Please note. The body caps do not lock into place, you must hold the body cap in place by using your palm on the bottom of the camera and your thumb and mniddle finger holding the cap in pace when focusing. Body cap lenses are non returnable."

Ang. bildkvaliteten så är det väl ändå rätt olika objektiv de som sitter på en Holga och det som sitter på en LC-A? Och angående bortfall av vinjettering etc. så med ett LC-A objektiv verkar det ju som att han som jag länkar till ovan fortfarnade har kvar vinjettering å kantoskärpa trots 1.53 x förstoring.

oskarrr skrev:

Så plastpåsen var helt enkelt ett alternativ till kopplingsservon? Men om jag skulle få tag i något liknande, just någon som kan veckla ut och in, så borde jag ju kunna........

Slakta en gammal bälgkamera, det finns gott om dom på tradera eller loppisar, använd både bälg o släde, kanske optiken också.

hm, skulle kanske kolla vad som finns i lådorna efter farsan, blir lite sugen själv...

Eller köp min LOMO och slakta den, om du vill ha en Lomo kvar.

JL 666

Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men ideee drog uppenbarligen intresse!

666 skrev:
oskarrr skrev:

Så plastpåsen var helt enkelt ett alternativ till kopplingsservon? Men om jag skulle få tag i något liknande, just någon som kan veckla ut och in, så borde jag ju kunna........

Slakta en gammal bälgkamera, det finns gott om dom på tradera eller loppisar, använd både bälg o släde, kanske optiken också.

hm, skulle kanske kolla vad som finns i lådorna efter farsan, blir lite sugen själv...

Eller köp min LOMO och slakta den, om du vill ha en Lomo kvar.

JL 666

Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men ideee drog uppenbarligen intresse!

Så du har en LC-A till salu menar du? Bra tips det där med en gammal bälgkamera, det kanske man ska titta närmare på. Hmm, det här kan nog gå vägen ändå. Känns kul att få vara lite Macgyver!

Tänkte på det här med 1,5x crop - om du tar optiken från en gammal APS-kamera..? En riktigt sunkig en :)

Jag testade optik från en Instamatic 56X med min 300D en gång. Effekten är som ett extremt softfilter. Jag vet inte vad det beror på. Skulle kanske dra igång det projektet igen med min 5D..

paco skrev:
Tänkte på det här med 1,5x crop - om du tar optiken från en gammal APS-kamera..? En riktigt sunkig en :)

Jag testade optik från en Instamatic 56X med min 300D en gång. Effekten är som ett extremt softfilter. Jag vet inte vad det beror på. Skulle kanske dra igång det projektet igen med min 5D..

Sitter här och kollar på ditt fina hemmabygge där du använt kopplingsservo från en Volvo och tycker mig känna igen just formen på den där svarta gummisaken. Visst borde det väl gå att få tag i liknande någon annanstans? Typ på någon byggfirma eller så? Kan inte alls komma på var jag har sett den men ja, den känns liksom bekant? Måste nog ut på jakt imorgon och försöka hitta något liknande, känns nog mer realistiskt än att börja slakta en gammal ihoptorkad bälgkamera.

oskarrr skrev:
.................Ang. bildkvaliteten så är det väl ändå rätt olika objektiv de som sitter på en Holga och det som sitter på en LC-A? Och angående bortfall av vinjettering etc. så med ett LC-A objektiv verkar det ju som att han som jag länkar till ovan fortfarnade har kvar vinjettering å kantoskärpa trots 1.53 x förstoring.

Jag läste kanske inte så bra angående Nikon-fattningen men vad gäller den bildkvalité där du skrev att exempelbilderna inte såg så bra ut så var de ju tagna med Holga-optiken. Någon LCA var väl inte inblandad där? Och mitt svar gällde alltså att du inte var nöjd med dessa exempelbilder tagna med Holga-optiken.

oskarrr skrev:
Sitter här och kollar på ditt fina hemmabygge där du använt kopplingsservo från en Volvo och tycker mig känna igen just formen på den där svarta gummisaken. Visst borde det väl gå att få tag i liknande någon annanstans? Typ på någon byggfirma eller så? Kan inte alls komma på var jag har sett den men ja, den känns liksom bekant? Måste nog ut på jakt imorgon och försöka hitta något liknande, känns nog mer realistiskt än att börja slakta en gammal ihoptorkad bälgkamera.

Det är bara en skyddsdamask till stötstången på kopplingsservot. Själva servot orkar man inte handhålla längre tider :)

Bilar i allmänhet har ganska mycket gummidamasker på känsliga ställen för att hålla bort smuts. Skroten eller Biltema kanske har nåt?

paco skrev:
Det är bara en skyddsdamask till stötstången på kopplingsservot. Själva servot orkar man inte handhålla längre tider :)

Bilar i allmänhet har ganska mycket gummidamasker på känsliga ställen för att hålla bort smuts. Skroten eller Biltema kanske har nåt?

Ja det enda jag hittar på Biltema är följande:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87245
...och den ser ju inte ens ut att gå att trycka ihop. Hmm, får väl leta vidare.

Gummidammasker kan du hitta på Biltema eller båtfirma, sitter nog nått liknande till styrningen på rattstyrda utombordsmotorer.

Prova att montera nått "konstigt" objektiv på ettt UV-filter, limma med PL 400 funkar säkert, som jag gjort med min 29kr-fisheye.
Lätt att plocka av o på och ingen risk för damm på sensorn.....

JL 666

666 skrev:
Gummidammasker kan du hitta på Biltema eller båtfirma, sitter nog nått liknande till styrningen på rattstyrda utombordsmotorer.

Prova att montera nått "konstigt" objektiv på ettt UV-filter, limma med PL 400 funkar säkert, som jag gjort med min 29kr-fisheye.
Lätt att plocka av o på och ingen risk för damm på sensorn.....

JL 666

Det där har jag faktiskt funderat på. Skulle det gå att fästa ett objektiv ovanpå mitt vanliga objektiv? Om jag alltså på något vis skulle kunna fästa LC-A-objektivet på mitt Nikon 18-70? Eller skulle det bli väldigt konstiga foton?

Det brukar fungera väldigt dåligt generellt med objektiv på objektiv ihop med SLR. Med digitalkompakt fungerar det bättre, men det blir ändå inte samma sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar